Kommunikationshandicap - I et pædagogisk og psykologisk perspektiv
Omkring 15 % af den danske befolkning har funktionsnedsættelser, og mange af dem kæmper med sproglige og kommunikative vanskeligheder.
Indhold
Du bliver i denne bog introduceret til menneskets sproglige og kommunikative udvikling generelt.
Bogen beskriver, hvordan sprog og kommunikation kan udtrykke sig anderledes eller blive forsinket hos mennesker med forskellige typer af medfødte og erhvervede funktionsnedsættelser. Derudover præsenterer bogen en grundlæggende forståelse af, hvad kommunikationshandicap er, hvilke pædagogiske-psykologiske problemstillinger, der typisk opstår samt hvordan de kan afhjælpes.
Bogen tager udgangspunkt i de konkrete og praktiske problemstillinger, som professionelle og pårørende støder på. Fra dette perspektiv beskrives det, hvordan man kan mindske de konsekvenser, som sproglige og kommunikative vanskeligheder kan have for personens sociale og kognitive funktion. Derudover beskrives det, hvordan arbejdet med kommunikationshandicappet kan være med til at skabe udviklingsmuligheder for personen bredere set.
Bogen indeholder følgende kapitler:
- Sprog og sprogudvikling
- Funktionsnedsættelser og kommunikation
- Etablering af kontakt og socialt samspil
- Den præsymbolske kommunikation
- Støtte til overgangen fra præsymbolsk til symbolsk kommunikation
- Kommunikation og mennesker med betydelige sansenedsættelser
- Kommunikativ støtte til personer med psykisk udviklingshæmning og gennemgribende udviklingsforstyrrelser
- Børn, unge og voksne med vedvarende nedsat artikulationsevne/vanskeligheder ved at udtrykke sig
- Kommunikationsstøtte til mennesker med erhvervede kommunikationsvanskeligheder
- At arbejde pædagogisk med kommunikationshjælpemidler
- At forstå kommunikationsvanskeligheder i en pædagogisk sammenhæng