Nedbringelse af magtanvendelser
Er det muligt at udvikle nye socialpædagogiske tiltag med fokus på at nedbringe magtanvendelser på en institution for mennesker med svære psykiske og fysiske og funktionsnedsættelser? På Fjordbo har man gjort et forsøg. Læs erfaringerne i denne rapport.
Indhold
Denne rapport beskriver et socialpædagogisk udviklingsprojekt fra 2005, som havde til formål at nedbringe magtanvendelser på en institution for mennesker med svære psykiske og fysiske funktionsnedsættelser.
Mere specifikt ønskede man at nedbringe magtanvendelser gennem udvikling af socialpædagogiske tiltag og udvikling medarbejdernes faglighed.
Projektet tager udgangspunkt i en konkret borger på institutionen og personalet har arbejdet med følgende fokuspunkter:
- At skærme borgeren i sociale sammenhænge
- At håndtere situationer, hvor ting går i stykker
- At udvikle kommunikationen med borgerne
- At udvikle kendskabet til borgeren
Konklusion
Ved at have fælles fokus og arbejde ud fra fælles strategier, har det givet personalet en mere ensartet måde at løse problemer på. Strukturen omkring strategierne giver et pædagogisk tiltag alle kan bruge i dagligdagen.
Det har også haft den effekt, at alle i personalegruppen er blevet bevidst om egen kommunikation i samværet med borgeren. For eksempel har det at vist sig, at det at skifte ordet ”skal” ud med ”hvis du gør det, så gør jeg det” kan være en bedre kommunikationsform, der giver færre problemer i samværet. Personalet er desuden blevet mere bevidst om at bruge afledning i stedet for at skælde ud, eller blive ved med at snakke om ting, som borgeren ikke forstår.
På tidspunktet for rapportens udgivelse, var det endnu ikke til at sige om den målrettede indsats for at nedbringe antallet af magtanvendelser overfor den pågældende borger rent faktisk havde den ønskede effekt.
Metode
Projektgruppen har anvendt standardiserede registreringsskemaer (se bilag) i forbindelse med situationer hvor borgeren har reageret udad og til at udvikle kendskabet til borgeren. Man har desuden hentet erfaringer fra andre institutioner og teorier om agressionshæmmende kommunikationsteknikker. På baggrund af disse erfaringer, har man udviklet konrete strategier for henholdsvis "skærming", "ting der går i stykker" og "kommunikation". Du kan læse mere om de enkelte strategier i rapportens bilag.