Om tilsætning og opfindsomhed – en pædagogisk antropologisk undersøgelse om begrundelser i socialpædagogisk arbejde med voksne med udviklingshæmning i botilbud
Begrundelser for socialpædagogisk indsats for mennesker med funktionsnedsættelser
Indhold
Tilblivelsen af denne rapport er økonomisk støttet af BUPL og SL’s forskningsfond inden for satsningsområdet omhandlende ”Udvikling af den pædagogiske profession og vidensgrundlag”.
Denne rapport er et pædagogisk antropologisk projekt, der omhandler begrundelser i det socialpædagogiske arbejde med voksne med udviklingshæmning i botilbud. Forfatteren undersøgte, hvordan pædagogiske forskere og socialpædagogiske teoretikere i deres arbejde italesætter den pædagogiske praksis i botilbud for voksne.
Teoretikerne udtrykker generel bekymring i forhold til:
- Et manglende fagligt begrebs- og fortolkningsapparat
- En manglende generel forståelsesramme til at diskutere og forstå praksis ud fra
- Om det er faglig viden, der danner grundlag for praksis.
Fokus i den empiriske del af undersøgelserne er primært på forholdet mellem:
- Om den pædagogiske praksis er styret af faglige eller individuelle værdier
- Om handlingsforeskrevne metoder modvirker, at borgeren i botilbud kan betragtes som aktiv deltager.
Konklusion
Forfatteren ønskede at undersøge, hvad pædagogen gør i mødet med det, borgeren gør. På den baggrund var afsæt for feltstudiet et ønske om at undersøge, hvad der bliver fremtrædende i det pædagogiske personales handlen overfor borgerens handlen.
I analysen af data fra feltstudierne konkluderes det, at der er fire forskellige handlingssammenhæng i den pædagogiske praksis med voksne borgere på botilbud:
- Pædagogen handler for at fremme noget via interventionen
- Pædagogen handler i foruddefinerede situationer
- Pædagogen handler som opfinder i den aktuelle situation
- Pædagogen handler som kompenserende i samværet med borgeren.
Det konkluderes, at der er en indre sammenhæng mellem de fire handlingssammenhæng. Det viste sig, at borgeren altid tilsætter, det vil sige bidrager med egne ressourcer uanset sammenhængen, og at denne tilsætning netop er det, som pædagogen forsøger at fremme via interventionen.
Metode
Feltstudier med deltagende observationer og kvalitative interview