Pilotundersøgelse af udvalgte dysleksitest til studerende på videregående uddannelser
Hvilke test for dysleksi (ordblindhed) er bedst, når det gælder studerende på videregående uddannelser?
Indhold
Ingen dysleksitestning i Danmark er valideret i forhold til studerende på videregående uddannelser. Derfor har Rådgivnings- og Støttecenteret, Aarhus Universitet, undersøgt, hvilke af de anvendte test på videregående uddannelser, der bedst skelner mellem studerende med og studerende uden dysleksi.
Konklusion
I dag anvendes der fire forskellig test, når der testes for dysleksi af studerende på videregående uddannelser. Derudover kan institutionerne vælge at supplere med andre test. Pilotprojektet viser, at brugen af flere test ikke giver en tydeligere adskillelse mellem studerende, som lider af dysleksi og studerende, som ikke gør.
De to læsetest, som bygger på henholdsvis højtlæsning af en syntaktisk kompliceret tekst og højtlæsning af lange, lavfrekvente enkeltord fra samme tekst, giver det bedste billede af, hvilke studerende, som lider af dysleksi.
Metode
Publikationen bygger på en pilotundersøgelse med data fra syv test af 75 studerende med dysleksi samt en kontrolgruppe på ti studerende, som ikke lider af dysleksi.
Undersøgelsen er ikke en statistisk undersøgelse, men skal forstås som et casestudy.