Projekt Kroppens og Hjertets Sprog – Afdækning af non-verbale kommunikationsstrategier i arbejdet med udviklingshæmmede
Om at udvikle non-verbale kommunikationsstrategier med udgangspunkt i Gentle Teaching
Indhold
Projektets titel er Kroppens og Hjertets Sprog, fordi kroppen og den kærlige indlevelse er blandt de grundlæggende midler, som næsten alle har til rådighed for at kommunikere og forstå hinanden – midler som ligger ud over verbalsproget.
Projektets formål har været at dokumentere og afdække, hvordan man kan kommunikere og skabe relationer med sprogligt svage beboere. Herunder har projektet undersøgt, hvordan personalet oplever og håndterer den svære kommunikation i hverdagen, for derigennem at afdække problemer og dilemmaer, som personalet kan stå med, og hvordan de arbejder med dem.
Et vigtigt mål med projektet har således været at aktivere pædagogernes skjulte viden, som de besidder i kraft af deres erfaringer, om hvordan de kommunikerer med beboerne, og dernæst formidle denne praksisviden.Konklusion
Under projektet er det blevet dokumenteret, at det i denne boenhed, hvor man arbejder med mennesker med udviklingshæmninger ud fra et værdigrundlag, der bygger på Gentle Teaching, er muligt at skabe en kommunikation, der er menings- og betydningsfuld for både medarbejdere og beboere på meget forskellige udviklingsaldre. I Gentle Teaching er relationen til beboeren i centrum, og man anvender basale menneskelige kommunikative midler.
Det spændende er, at medarbejderne først og fremmest bruger deres egen personlighed og intuition i kommunikationen og relationen med beboerne. Når man som leder søger at udvikle personalets faglige viden, er det derfor lige så vigtigt at tage hånd om medarbejdernes personlige udvikling.
Formen, hvor medarbejderne kommenterer egne og kollegers praksis på baggrund af videooptagelser, har vist sig at være givtig i forhold til, at medarbejdernes viden aktiveres, formuleres og formidles, samt til at skabe refleksion over egen og andres praksis.Metode
Projektet er en kvalitativ og meget praksisnær undersøgelse af, hvordan det pædagogiske personale i en boenhed kommunikerer med to konkrete beboere i forskellige situationer samt deres refleksion over deres praksis.Personalets kommunikationsstrategier og dilemmaer er undersøgt ved observation af praksis. Dette er sket igennem videooptagelser. Undersøgelsen af personalets kommunikationsstrategier foregår på en boform, hvor Gentle Teaching er det værdigrundlag, som menneskesynet og den pædagogiske tilgang til beboerne bygger på. Gentle Teaching bygger på ligeværd, tryghed og kærlig omsorg.
Der er ligeledes afholdt enkeltinterviews samt temadage.