Sektorsamarbejde - Et projekt til undersøgelse af samarbejde mellem H:S psykiatrisk afdeling, Amager Hospital og Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen i Københavns Kommune
Hvordan fungerer samarbejdet mellem de forskellige sektorer i psykiatrien og kan det styrkes yderligere? Denne rapport sætter fokus på patienternes oplevelse og giver nogle konkrete forslag til forbedring af samarbejdet.
Indhold
Ønsket med dette projektet var at belyse samarbejdet i psykiatrien mellem behandlingssektoren og den sociale sektor omkring den enkelte bruger. Især forholdene på Amager (Københavns Kommune) fandtes interessante forhold på grund af en udvidelse af botilbud til psykisk syge samt udflytning af Kommunehospitalets psykiatriske afdeling til nye lokaler på Amager.
Det var ønsket at udføre status, finde forslag til bedring af kvaliteten i samarbejdet og senere gentage undersøgelsen. Til dette formål blev såvel patienten/brugeren selv som medarbejdere i den sociale sektor og medarbejdere i psykiatrisk afdeling interviewet.
Rapporten afsluttes med en række konkrete forslag til, hvordan samarbejdet mellem de to sektorer kan styrkes.
Konklusion
Brugernes generelle tilfredshed med samarbejdet mellem de to sektorer er overordnet positiv. Medarbejderne i de to sektorer er derimod mindre tilfredse, og de fleste anfører en neutral vurdering i det kvantitative interview, hvilket kan ses som et udtryk for, at samarbejdet ikke eksisterer.
Konkret fremhæver borgerne i forhold til indlæggelsesforløbet især "besøg fra bo-/støtteordningen" som positivt og "behandling mod eget ønske" og "lang ventetid" som negativt. I bo-/støtteordningen vægter borgerne "fællesskabet", "god kontakt med personalet" og "tryghed", mens "uro" og for "mange handleplaner/projekter" vægtes som negativt. Ved den psykiatriske afdeling vægter brugerne "den gode mad/smøger", "kontakten" samt "aktiviteter" som positivt, mens et "lukket miljø" og "for hurtige udskrivninger" fremhæves som noget negativt.
Af konkrete kvalitetsforbedrende forslag i rapporten kan følgende nævnes:
Man kunne, for at undgå de kommunikationsproblemer, som fremgår af undersøgelsens resultater, fastlægge en rutinemæssig indlæggelsesprocedure. Dette gælder blandt andet i modtagelsen, hvor der bør fortages en ændring af den lange ventetid. Denne indlæggelsesprocedure bør indeholde en fast gensidig meldepligt og klare aftaler og ordninger. Hertil kan tilstræbes faste møder relateret til indlæggelserne.
Metode
Metodisk er projektet bygget op omkring henholdsvis en kvalitativ og en kvantitativ interviewmetode. I alt er 20 borgere med sindslidelse blevet interviewet.
Primært har man spurgt personer, der i de sidste 12 måneder har været i kontakt med både behandlingssektoren og den sociale sektorer, ved bo-/støtteordningen via Familie- og arbejdsforvaltningen, Københavns Kommune og indlagt på psykiatrisk afdeling på Amager Hospital. Herefter er kontaktpersoner på bo-/støtteordningen og på psykiatrisk afdeling blevet interviewet. Hvis den pågældende borger tillader det, er ligeledes pårørende blevet interviewet. Interviews med kontaktpersoner og pårørende tager udgangspunkt i interviewet med borgeren.
Undersøgelsen er støttet økonomisk af Hovedstadens Sygehusfællesskab og Socialministeriet.