Situationerede interventioner – En pædagogisk antropologisk undersøgelse om begrundelser i socialpædagogisk arbejde med voksne med udviklingshæmning i botilbud
Når det socialpædagogiske arbejde lykkes
Indhold
Rapporten indeholder en længere beskrivelse af metode og analysestrategi, samt en beskrivelse af det særlige antropologiske perspektiv, herunder forskningsetiske og feltmetodiske overvejelser.
Endvidere præsenteres studiet i analyser og konklusioner.Konklusion
Studiet italesætter fire sammenhænge for pædagogisk intervention. Det drejer sig om handlinger: Der vil fremme noget, i forhånd definerede situationer, opfindelse af handlinger i opdukkede situationer og endelig at socialpædagogen agerer kompenserende i sit samvær med beboeren.
Analysen viser, at beboeren altid er i noget, som henviser til, at beboeren er i et asymmetrisk, men tilstræbt eksistentielt ligeværdigt forhold, hvor begge parter bidrager.
Der er en indre sammenhæng mellem ovennævnte interventioner, som gør de pædagogiske interventioner situationerede. Når arbejdet med at fremme beboernes selvbestemmelse, socialitet og muligheder til at træffe valg lykkes, så lykkes socialpædagogens arbejde også.
Studiet viser samtidig, at der eksisterer to udviklingsforståelser (udviklingsalder og ressourcesynet), men at disse forståelser tilsyneladende kan sameksistere uproblematisk.