Socialpædagogik i botilbud for voksne med varig nedsat psykisk funktionsevne
Rapport om institutionsbegrebets ophævelse i botilbud – hvad er socialpædagogisk selvforståelse
Indhold
Efter afsløringerne af kritisable forhold på forskellige botilbud kom frem i medierne i 2007, fremkom Socialministeriet med en tese om, at der både generelt i samfundet og specifikt i botilbud stadig hersker en forståelse af botilbud som institutioner.
Fokus i denne rapport er, i forlængelse af ovenstående tese, at undersøge, om det efter ophævelsen af institutionsbegrebet har været vanskeligt at ændre tilbuddenes karakter og de personalemæssige holdninger i praksis.
Fokus i undersøgelsen er:
- Hvilke opgaver pædagogerne og omsorgsmedhjælperne varetager i praksis.
- En beskrivelse af pædagoger og omsorgsmedhjælpere både fælles og hver for sig.
En undersøgelse af, hvilke holdninger og synspunkter medarbejderne på botilbud har i forhold til, hvad der udgør gode indsatser samt hvilke udviklingsveje og kompetenceudviklingsområder, der bør prioriteres.
Konklusion
Der fremhæves afslutningsvis i rapporten, at lov om social service i forhold til psykisk handicappede borgeres borettigheder ligger tæt op af de standarder, der er i FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap. På trods af dette viser undersøgelsen i denne rapport, at medarbejderne på botilbud vurderer voksne borgeres valgfrihed i forhold til valg botilbud som meget lille.
Rapporten kan på baggrund af de indsamlede data ligeledes konkludere, at personalet på botilbud ikke beskriver deres daglige praksis som institutionspræget.
Metode
Kvantitativ spørgeskemaundersøgelse, kvalitativt antropologisk feltstudie i et bo- og dagtilbud, litteraturstudie af centrale rapporter og policy-papers og analyse heraf.