Voksne med udviklingshæmning
I temaet "Voksne med udviklingshæmning", som er en del af Socialstyrelsens vidensportal om handicap, finder du aktuel viden om emnet.
Indhold
Dette tema handler om voksne med udviklingshæmning. Udviklingshæmning er en tilstand af forsinket eller begrænset udvikling af evner eller funktionsniveau. Temaet er opdelt i to kategorier; Indsatser og Baggrundsviden. Under kategorien Indsatser kan du finde følgende to artikler:
- Anerkendende pædagogik og KRAP. I denne artikel kan du læse om anerkendende pædagogik, samt om det integrerede, socialpædagogiske koncept Kognitiv, Ressourcefokuseret Anerkendende pædagogik (KRAP). Artiklen beskriver tilgangenes målgruppe, metode, implementering, effekt og økonomi.
- Neuropædagogik. Denne artikel beskriver neuropædagogik, anvendt overfor personer med udviklingshæmning. Artiklen beskriver neuropædagogikkens målgruppe, metode (herunder neuropædagogisk analyse), implementering og effekt. Dertil belyses økonomiske aspekter ved neuropædagogik.
Under kategorien Baggrundsviden finder du:
- Definition. Artiklen omhandler definitioner af udviklingshæmning.
- Målgruppe. Her kan du læse mere om temaets målgruppe. Blandt andet belyses personer med udviklingshæmnings rettigheder samt målgruppens udfordringer i forhold til kommunikation og social interaktion. Yderligere berøres forhold omkring bolig og støtte. Artiklen belyser personer med udviklingshæmnings øgede risiko for komorbiditet; typisk lider målgruppen, sammen med udviklingshæmningen, af somatiske sygdomme og psykiske lidelser.
- Epilepsi hos mennesker med udviklingshæmning. Artiklen stiller skarpt på forskellige aspekter ved det forhold, at mange mennesker med udviklingshæmning lider af epilepsi. Blandt andet berører artiklen ulykker og tidlig død samt skadeforebyggelse og hjælpemidler.
- Prævalens. Artiklen belyser antallet af personer med udviklingshæmning i Danmark.
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer. Denne artikel præsenterer viden om en række risiko- og beskyttelsesfaktorer på det individuelle, det sociale og det strukturelle niveau, som har indflydelse på, hvilken betydning udviklingshæmning får for den enkelte persons udvikling og muligheder. Et skema illustrerer disse forskellige faktorer.
- Roller og aktører. Artiklen centrerer sig om de fagprofessionelle medarbejdere i botilbud og i aktivitets- og samværstilbud. Disse medarbejdere varetager den største del af den sociale indsats overfor personer med udviklingshæmning. Flest af medarbejderne er pædagoger og du kan derfor læse en længere beskrivelse af pædagogens rolle. Dertil berører artiklen andre aktørers roller og understreger central lovgivning på området.
- Socialstyrelsens igangværende initiativer. Her kan du læse om en række af Socialstyrelsens forskellige indsatser, målrettet voksne med udviklingshæmning på varige botilbud, borgere med multiple funktionsnedsættelser uden talesprog samt familier med børn med handicap.