Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Uddannelse

Håndbog til lærings- og mesteruddannelser - Erfaringsviden og faglig viden hånd i hånd

Få inspiration til, hvordan du kan arbejde med lærings- og mestringsuddannelser til mennesker med kroniske sygdomme.

Indhold

Denne håndbog henvender sig til fagpersoner og erfarne patienter, som skal planlægge og gennemføre lærings- og mestringsuddannelser til mennesker med kroniske sygdomme.

I lærings- og mestringsuddannelser indgår både faglig viden formidlet af en fagperson og erfaringsviden formidlet gennem fortællinger af en erfaren patient. Uddannelsesforløbets omdrejningspunkt er mestring af hverdagsaktuelle situationer og udfordringer i livet med en kronisk sygdom.

Håndbogen har to dele. Den første del giver konkrete anvisninger til, hvordan der kan arbejdes med de forskellige hovedelementer, som indgår i Lærings- og mestringsuddannelsen. Håndbogens anden del retter sig primært til fagpersonerne. Den er et nødvendigt supplement for fagpersonernes faglige ballast for at kunne støtte den enkeltes lærings- og mestringsproces.

Håndbogen er blevet til ud fra erfaringerne fra kompetenceudviklingsforløb, som er gennemført for fagpersoner og erfarne patienter, og den efterfølgende supervision af fagpersoner og erfarne patienter i forbindelse med deres gennemførelse af Lærings- og mestringsuddannelser i praksis. Kompetenceforløbene er gennemført i perioden 2007 til 2011 i Lemvig Kommune, Herning Kommune, Holstebro Kommune, Ikast-Brande Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune og Struer Kommune samt i Hospitalsenheden Vest i Region Midtjylland.

Metode

For at et patientuddannelsestilbud kan kaldes en Lærings- og mestringsuddannelse, skal følgende centrale hovedelementer være opfyldt:

  • Undervisningen varetages af en erfaren patient og en sundhedsprofessionel.
  • Planlægning, gennemførelse og evaluering af uddannelsesforløbet skal ske i et ligeværdigt samarbejde mellem en erfaren patient og en sundhedsprofessionel.
  • Der anvendes sundhedspædagogiske læringsprincipper, der fremmer deltagerinvolvering og mestring.
  • Der afholdes individuelle indledende og opfølgende samtaler for at styrke deltagernes klarhed over egne behov.
  • Der afholdes en fælles gruppesamtale på første uddannelsesdag for at tilpasse uddannelsens indhold til deltagernes aktuelle behov.
  • Mestring af livet med kronisk sygdom er et gennemgående tema.
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Ellen Kastberg Hinrichsen
Årstal
2012
Udgiver
CFK - Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, 164 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Handicap, uddannelse og beskæftigelse

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 78 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Fra uddannelse til arbejdsmarked – En undersøgelse af muligheder og barrierer for nyuddannede med handicap

Sammenslutningen af Unge Med Handicap, 52 sider 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Handicap, beskæftigelse og uddannelse i 2016

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 300 sider 2017
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank