Håndbog til lærings- og mesteruddannelser - Erfaringsviden og faglig viden hånd i hånd
Få inspiration til, hvordan du kan arbejde med lærings- og mestringsuddannelser til mennesker med kroniske sygdomme.
Indhold
Denne håndbog henvender sig til fagpersoner og erfarne patienter, som skal planlægge og gennemføre lærings- og mestringsuddannelser til mennesker med kroniske sygdomme.
I lærings- og mestringsuddannelser indgår både faglig viden formidlet af en fagperson og erfaringsviden formidlet gennem fortællinger af en erfaren patient. Uddannelsesforløbets omdrejningspunkt er mestring af hverdagsaktuelle situationer og udfordringer i livet med en kronisk sygdom.
Håndbogen har to dele. Den første del giver konkrete anvisninger til, hvordan der kan arbejdes med de forskellige hovedelementer, som indgår i Lærings- og mestringsuddannelsen. Håndbogens anden del retter sig primært til fagpersonerne. Den er et nødvendigt supplement for fagpersonernes faglige ballast for at kunne støtte den enkeltes lærings- og mestringsproces.
Håndbogen er blevet til ud fra erfaringerne fra kompetenceudviklingsforløb, som er gennemført for fagpersoner og erfarne patienter, og den efterfølgende supervision af fagpersoner og erfarne patienter i forbindelse med deres gennemførelse af Lærings- og mestringsuddannelser i praksis. Kompetenceforløbene er gennemført i perioden 2007 til 2011 i Lemvig Kommune, Herning Kommune, Holstebro Kommune, Ikast-Brande Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune og Struer Kommune samt i Hospitalsenheden Vest i Region Midtjylland.
Metode
For at et patientuddannelsestilbud kan kaldes en Lærings- og mestringsuddannelse, skal følgende centrale hovedelementer være opfyldt:
-
Undervisningen varetages af en erfaren patient og en sundhedsprofessionel.
-
Planlægning, gennemførelse og evaluering af uddannelsesforløbet skal ske i et ligeværdigt samarbejde mellem en erfaren patient og en sundhedsprofessionel.
-
Der anvendes sundhedspædagogiske læringsprincipper, der fremmer deltagerinvolvering og mestring.
-
Der afholdes individuelle indledende og opfølgende samtaler for at styrke deltagernes klarhed over egne behov.
-
Der afholdes en fælles gruppesamtale på første uddannelsesdag for at tilpasse uddannelsens indhold til deltagernes aktuelle behov.
- Mestring af livet med kronisk sygdom er et gennemgående tema.