Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Voksne
  3. Handicap: Uddannelse

Nødvendigt for nogle, godt for alle

Næste to ud af tre studerende med handicap oplever, at deres funktionsnedsættelse betyder, at de ikke får samme fagligt udbytte af uddannelsen som deres medstuderende, og næsten halvdelen af alle studerende med handicap dropper ud af deres uddannelse. Det er blot nogle af de beskæmmende tal i denne undersøgelse om personer med handicaps adgang til lange og mellemgange videregående uddannelser.

Indhold

Denne undersøgelse giver en status på, hvordan det er at være studerende på en lang eller mellemlang videregående uddannelse, når man har en funktionsnedsættelse. Den tager udgangspunkt i de studerendes egne oplevelse og erfaringer for at undersøge, hvordan studerende med funktionsnedsættelser oplever deres studiegang, og hvilke barrierer de møder.

Ved at tage udgangspunkt i de studerendes perspektiver, dykker rapporten ned i spørgsmål om, hvad det er for nogle parametre, der påvirker ens oplevelse af at være studerende, når man har en funktionsnedsættelse? Hvilken rolle spiller støtte- og dispensationsmuligheder? Hvordan påvirker den fysiske, faglige og sociale tilgængelighed ens studieoplevelse, i særdeleshed når den ikke er der? Hvilken hindring kan manglende tilgængelighed medføre i forhold til at opnå samme faglige udbytte som ens medstuderende?

Rapporten viser, at der er mange barrierer for, at studerende med funktionsnedsættelser kan tage en videregående uddannelse på lige fod med andre. 63,9 % af respondenterne oplever deres funktionsnedsættelse som en hindring for at kunne opnå samme faglige udbytte som deres medstuderende.

Rapporten er baseret på en spørgeskemaundersøgelse, en række interviews og tre dialogmøder. På baggrund af disse, fremsættes 10 anbefalinger i rapporten:

  1. Styrk den faglige tilgængelighed på uddannelsesinstitutionerne
  2. Nytænk den fysiske tilgængelighed på uddannelsesinstitutionerne
  3. Inkludér studerende med funktionsnedsættelser i de sociale fællesskaber
  4. Opkvalificering af studentervejledning og andre parter
  5. Bedre og løbende vejledning om støttemuligheder
  6. Mulighed for en helhedsorienteret studieplan
  7. Bedre dispensationsmuligheder
  8. Alle studerende med funktionsnedsættelser skal have mulighed for at komme i et relevant praktik- eller klinikforløb
  9. Bedre muligheder for handicaptillæg til SU
  10. Fjern fremdriftsincitamenter
Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Kirstine Mandrup Pedersen
  • Sofie Amalie Poulsen
  • Signe Rieland
  • Veronika Schultz
Årstal
2019
Udgiver
Perspektiv
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Samfundsdeltagelse og medborgerskab blandt mennesker med fysisk handicap

VIVE 2019

Hvordan skaber man motivation for uddannelse blandt udsatte unge?

CeFU 2018

Bedre match mellem personer med handicap og arbejdsmarkedet

Forskningscenter for Handicap og Beskæftigelse 2018
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank