180 grader - Evaluering af nyt udviklingsforløb for voksne kontanthjælpsmodtagere med ADHD
Mange voksne med ADHD har svært ved at få hverdagen til at fungere. De har ofte vanskeligheder med at organisere og har svært ved at få løst opgaver, der kræver planlægning. Det betyder, at mange ender med at droppe ud af uddannelsessystemet og har svært ved at finde sig til rette på arbejdsmarkedet.
Indhold
Du kan i denne rapport læse en evaluering af Projekt 180 grader. Projektet har haft til formål at skabe et tilbud for kontanthjælpsmodtagere med ADHD. Gennem en kombination af psykoedukation, faglig opkvalificering, kognitive samtaler og en ny type støtteværktøj havde projektet til formål at hjælpe deltagerne med at fungere bedre i hverdagen og give dem troen på og motivationen til at gå i gang med en uddannelse og søge et arbejde samt redskaberne til at fastholde arbejde og uddannelse.
Evalueringen er udarbejdet på baggrund af erfaringerne i projektet og dokumenterer, hvilken effekt forløbene har haft, og hvilke faktorer der i særlig grad har påvirket resultaterne af projektet.
Konklusion
Evalueringen viser, at projektets undervisningskoncept har skabt en markant udvikling for mange af deltagerne i forløbene. Konsulenterne, der har været tilknyttet forløbene, er i særlig grad lykkedes med at skabe en sammenhæng mellem teori og praksis, hvilket betyder, at den øgede erkendelse hos deltagerne af egne udfordringer også udmønter sig i konkrete ændringer af adfærd og tankemønstre i hverdagen og baner vejen for en fornyet tro på, at de kan ændre deres livssituation.
Evalueringen viser videre, at det har haft stor betydning, at underviserne har været gennemgående figurer i forløbene. Holdsammensætning, lærerkompetencer og varighed er ligeledes faktorer, der har været med til at fremme resultaterne i forløbene. Evalueringen viser dog også, at der var forskel på, hvor meget deltagerne fik ud af forløbene. Evalueringen identificerer fire deltagertyper: Den parate, den motiverede, den afventende og den udfordrede og tegner et billede af de forskellige behov, deltagerne har for støtte både under og efter udviklingsforløbet, afhængigt af hvilken baggrund, livssituation og omfang af diagnose de har.
Evalueringen peger afslutningsvist på, at resultaterne af projektet hviler på et skrøbeligt fundament. Skrøbeligt i den forstand, at det er et komplekst puslespil af faktorer, der i første omgang har været med til at sætte gang i en udviklingsproces for deltagerne. Det kan være svært for andre at reproducere. Men også skrøbeligt på længere sigt i forhold til at sikre, at deltagerne fastholdes i en positiv udviklingsproces. Nogle deltagere har oplevet store forandringer i tanke og adfærdsmønstre og skal have ganske lidt støtte i overgangen til uddannelse/arbejdsmarked. Andre har endnu ikke så fast forankrede ændringer i tanke og handlemønstre og kræver støtte, som for nogle deltagere rækker langt ud over det halve år, udviklingsforløbet varede.