BotilbUD - Udfordringer til rehabiliteringsarbejdet i socialpsykiatrien
Projekt BotilbUD har arbejdet med at skabe ny viden og praksis i arbejdet med rehabilitering i socialpsykiatrien. Det har været et ønske at understøtte udviklingen i botilbud og i tæt samspil med beboerne og lokalsamfundets aktører skabe gode, farbare veje fra et liv, hvor man først og fremmest er botilbudsbeboer til et liv, hvor man (også) er aktiv medborger.
Indhold
I antologien Botilbud kan læseren få indblik i de mange videns- og praksisudviklende processer, projektet har givet anledning til. Antologien indeholder følgende artikler:
- ”Projekt BotilbUD – Praksisforandring, historiefortælling og kritisk refleksion” af Trine Wulf-Andersen og Agnete Neidel.
- ”Kløverengen, Ishøj - At arbejde sig tilbage til samfundet” af Anne Petersen.
- ”Pedersvænge, Køge – Fra klient til medborger” af Gurli Jakobsen, Maria Saltoft, Lone Kousholt og Anna Oldenburg.
- ”Døgnboligen, Næstved – Nye plovfurer på fremtidens mark” af Anders Ambus og Troels Stolt.
- ”Afsluttende Refleksioner – Udfordringer i og af rehabiliteringsarbejdet” af Agnete Neidel og Trine Wulf-Andersen.
Konklusion
Projektet indeholder afsluttende refleksioner over udvikling af en praksis, der skal blive bedre til at understøtte recovery-processer. Der fremhæves to udfordringer, som medarbejderne må forholde sig til:
- Et opgør med institutionaliseringen? Hvordan og hvorfor?
- Et opgør med medarbejderens ekspertrolle? Hvordan og hvorfor?
Refleksionerne skal ses som en tydeliggørelse af, hvad der er på spil i socialpsykiatrien i dag og ikke som et svar på den rigtige praksis.
Metode
I Projekt BotilbUD har forskere fra Roskilde Universitet Agnete Neidel og Trine Wulf-Andersen i samarbejde med praktikere fra socialpædagogiske botilbud på Sjælland gennemført tre lokale udviklingsprojekter samt afholdt netværksmøder på tværs af projekterne.
På netværksmøderne har man taget udgangspunkt i konkrete praksishistorier fra udviklingsprojekterne og igennem øvelser udforsket den læring, som historierne indeholdte. Som sådan har man forsøgt at overkomme den kløft, der kan være imellem viden om og viden i praksis.