Den specialiserede indsats på Sønderparken
En dokumentationsrapport over den specialiserede indsats på Sønderparken.
Indhold
Sønderparken er et specialiseret regionalt center for socialpsykiatri med afdelinger i henholdsvis Horsens og Hornsyld. Her tilbydes voksne med skizofrene lidelser og omfattende personlighedsforstyrrelser bostøtte, beskyttet beskæftigelse, social færdighedstræning og samværsaktiviteter. Centret har i de senere år gennemgået en omfattende udviklingsproces, idet man har indført nye organisatoriske strukturer og faglige procedurer. Dette er sket for at kvalificere tilbuddet til den stadig mere komplekse målgruppe, der visiteres til Sønderparken. Der er blandt andet etableret et særligt team, som varetager udredningen af ny-visiterede brugere og beboere, ligesom et nyoprettet psykosocialt træningscenter skal imødekomme målgruppens individuelle udviklingsbehov.
I 2008 henvendte det daværende Distrikt Syd i Region Midtjylland og Sønderparkens ledelse sig til Center for Kvalitetsudvikling med henblik på bistand til at dokumentere den faglige indsats, der i dag udføres via Sønderparkens tilbud.
Konklusion
På Sønderparken har man bestræbt sig på at integrere en vifte af specialiserede tilbud, der kan imødekomme kompleksiteten i den aktuelle bruger- og beboergruppe. Dette udmønter sig på flere niveauer, idet der både udvikles på specialisering af de forskellige tilbud på Sønderparken og på det individuelle kompetenceniveau hos medarbejderne. Det vil sige, at brugere og beboere både skal kunne finde tilbud i huset, som svarer til deres ønsker og behov, og medarbejdere, der er fagligt kvalificerede og i nogle tilfælde specialiserede til at støtte op om de udviklingspotentialer, den enkelte har. Desuden skal der være rum til at yde kompenserende støtte på områder, hvor det er nødvendigt for at opretholde et rimeligt funktionsniveau.
Indsatsen gør på flere måder op med den klassiske kontaktpersonmodel, hvor støtten ydes og brugerens kontakt med samarbejdende instanser (psykiatri, aktiveringstilbud mv.) koordineres af en primær støtte- og kontaktperson. Støtte- og kontaktpersonbegrebet er således i princippet afskaffet og erstattet af er flerstrenget system, hvor brugerens relation til den enkelte medarbejder er rollerelateret frem for personrelateret. Forskellige personer kan således varetage forskellige opgaver i forhold til den enkelte beboer eller bruger.
Med udgangspunkt i ovenstående model for Sønderparkens pædagogiske arbejde opdeles konklusionen i følgende temaer:
- Personligt planarbejde og dokumentation.
- Den specialiserede indsats fra et brugerperspektiv.
- Den specialiserede indsats fra et ledelses- og personaleperspektiv.
- Hvilke medarbejderkompetencer kræves for at yde denne specialiserede indsats?
- Hvilke organisatoriske tiltag kræves for at yde en specialiseret indsats?
-
Hvilken betydning har fokuseringen på den specialiserede indsats for den indsats, der ydes?
Metode
Casestudie, kvalitativ metode, kvalitative interview, spørgeskemaundersøgelse.