En samarbejdsaftales muligheder og begrænsninger i socialpsykiatrien
Fra 2007 til 2009 ønskede Aalborg Kommune at kvalificere brugen af samarbejdsaftaler i socialpsykiatrien. Evalueringen her tegner et billede af, hvilke udfordringer og muligheder der er med den nuværende praksis for indgåelse og operationalisering af aftalen mellem medarbejdere og brugere.
Indhold
I Aalborg Kommunes socialpsykiatri arbejdes der med samarbejdsaftaler mellem brugere og medarbejdere. Denne samarbejdsproces starter umiddelbart efter opstarten på et støtteforløb. Udgangspunktet for samarbejdsaftalen er bevillingen og brugerens behov. I praksis har det tidligere vist sig, at de positive forventninger til udarbejdelse af samarbejdsaftaler ikke opfyldes optimalt. Evalueringen er opdelt efter følgende temaer: Praksis omkring brugen af samarbejdsaftaler og samarbejdsaftalernes status. Disse temaer er opdelt i undertemaerne: Holdning, præsentation og tidsforbrug – ud fra projektets problemformulering.
Formålet med projektet er en kortlægning af den eksisterende praksis med en præsentation af de værdier og betydninger, der er i spil for den enkelte medarbejder i forbindelse med udfærdigelse af en SA. Formålet kan ses ud fra tre perspektiver:
- Ledelse - Undersøgelse af betingelserne for brugen af SA.
- Medarbejder - Støtte og læring i SA's muligheder og implementering.
- Bruger - Udvikling og vedligeholdelse af personlige kompetencer
Konklusion
Undersøgelsen viser, at der er et ønske og et behov for en ensartet og målrettet introduktion til brugen af samarbejdsaftalen til alle medarbejdere på bostøtteområdet. Der er ligeledes et ønske og behov for, at ledelsen tydeligt tilkendegiver, hvad rammerne er for samarbejdsaftalen: Hvad skal laves, og hvor er det muligt inden for definerede rammer, at den enkelte medarbejder har handle- og metodefrihed. Medarbejdergruppen tilkendegiver desuden et stort ønske om at have handlefrihed indenfor et defineret råderum. Medarbejdergruppen ønsker at ansvarliggøre brugerne i større omfang end nu. Dette samtidig med, at der sker en forventningsafklaring mellem bruger og medarbejder om, hvad der skal arbejdes med, og hvordan dette gøres.
Metode
Undersøgelsen bygger på observationsstudier, videointerview og kvalitative interview.