Fællesskabende idrætspædagogik og livskvalitet hos mennesker med autismespektrumforstyrrelse
For fagpersoner, der arbejder med mennesker med autismespektrumforstyrrelse, kan denne rapport om idrætspædagogik være til stor gavn og inspiration. Holdidræt kan bl.a. bidrage til at højne livskvaliteten hos brugerne og øge deres handlekompetencer.
Indhold
Denne rapport fra UCN (Professionshøjskolen University College Nordjylland)-forskning og udvikling, omhandler Projektet ”Fællesskabende idrætspædagogik og livskvalitet hos mennesker med autismespektrumforstyrrelse”.
Projektet bygger på en såkaldt socialpraktisk læringsforståelse, hvor man bevæger sig væk fra et ensidigt fokus på individet, og fokuserer i stedet på de fællesskaber og relationer, som er mulige i de sammenhænge, mennesker med autisme bevæger sig indenfor. Derfor stiller forskerne bag dette projekt skarpt på relationsdannelse, aktiv deltagelse og inklusion i fællesskaber omkring holdidræt på et autismecenter kaldet Nord-bo.
Projektets formål er at undersøge:
- Hvordan normalt begavede mennesker med autismespektrumforstyrrelse (ASF) deltager i idrætslige fællesskaber samt hvorvidt livskvalitet fremmes på baggrund af inklusion i disse fællesskaber.
- Hvorvidt fællesskaberne skaber mulighed for udvikling af gensidighed i socialt samspil og kommunikation, hvormed vanskeligheder forbundet med diagnosen overskrides.
Forskerne har udarbejdet en didaktisk model i samarbejde med personaler i idrætsundervisningen ved Nord-bo og beskriver derfra en pædagogisk tilgang, som rækker ind i undervisningen på pædagoguddannelsen ved UCN. Du kan finde modellen og beskrivelsen af denne på side 15-17.
Rapporten er bygget op omkring tre dele:
- Del 1 er rapportens prolog. Denne første del indeholder bl.a. et resumé samt en præsentation af det metodiske - og det teoretiske udgangspunkt for projektet.
- Del 2 er rapportens analysedel. Denne del indeholder bl.a. en beskrivelse af de tre brugere og autismecentret, som indgår i undersøgelsen samt analyser af idrættens rolle, handlekompetencer, magt og livskvalitet. Til slut præsenteres en prototypisk model for didaktik.
- Del 3 udgør rapportens epilog, som indeholder konklusion og fremtidige perspektiver.
Konklusion
Følgende er et mindre udpluk af undersøgelsens konklusioner:
- Holdidræt for normalt begavede mennesker med ASF har en række gavnlige effekter forudsat rammerne og den pædagogiske indsats følger strukturerne, som modellen beskriver.
- I observationerne foregår der en lang række sociale handlinger mellem brugerne, hvormed vanskeligheder, der er forbundet med de diagnostiske beskrivelser, overskrides.
- Autisme ser ud til at være mere udtalt i nogle kontekster end i andre. I holdidrætten gøres sociale handlinger mulige, hvor fokus ikke er på brugernes kontaktvanskeligheder, men i stedet på det, der fremmer sociale succesoplevelser.
Metode
Der er lavet seks fokusgruppeinterview med både brugere og personale over en tre måneders periode. Der er også lavet observationer i idrætsundervisningen med videooptagelser i samme periode. Der har indgået tre brugere og tre personaler i fokusgruppeinterview, mens hele idrætsholdet – fire personaler og 18 brugere - har været genstand for observationer.