Model for koordinerende indsatsplaner og tilhørende koordinatorfunktioner - Evaluering af et samarbejdsprojekt mellem Region Hovedstadens Psykiatri og Københavns Kommune
Behandling af mennesker med sindslidelser og samtidigt misbrug udgør et vigtigt men komplekst fokusområde. Denne rapport evaluerer koordinerende indsatsplaner, der skal være med til at skabe bedre koordination og behandlingsforløb for mennesker med dobbeltdiagnose.
Indhold
Koordinerende indsatsplaner (KI) er retningslinjer, der skal medvirke til, at der finder god koordinering sted af de kommunale og regionale tiltag, der er omkring borgere med en psykisk lidelse og samtidigt misbrug samt at understøtte, at borgeren får den rette behandling.
Københavns Kommune og Region Hovedstadens psykiatri har afprøvet arbejdet med koordinerende indsatsplaner forud for implementering i hele regionen. Nærværende rapport samler op på erfaringerne fra dette projekt for at skabe indsigt i, hvad der hæmmer eller modvirker implementering. Formålet er at styrke samarbejdet om indsatsen for personer med psykisk lidelse og samtidigt misbrug.
Gensidig tillid, fælles viden og mål, samt muligheder for at kommunikere målrettet og rettidigt er nøgleaspekter når fagpersoner skal samarbejde om koordinerende indsatsplaner.
Konklusion
Evalueringen viser blandt andet, at:
- Der er etableret en fælles og sammenhængende implementeringsmodel, der involverer en række eksisterende nøglefunktioner og ressourcer på dobbeltdiagnoseområdet.
- Projektledelsen har haft mulighed for at tage aktivt ansvar for de mange udviklingsopgaver, der har understøttet det lokale arbejde med at implementere KI-planer.
- Der er etableret et korps af koordinatorer og nøglepersoner med ansvar for lokal implementering og gennemførelse af KI-planer samt formaliserede muligheder for tværsektoriel dialog på tværs af sektorerne.
Desuden anbefaler rapporten, at:
- Der vil være behov for koordineret projektledelse for at understøtte KI-planer og udviklingen af relationer på tværs af de involverede enheder og medarbejdere.
- En styrket koordinering af deltagelsen i tværsektorielle uddannelsestiltag.
- Styrkelse af den decentrale implementering.
Metode
Evalueringen bygger på kvalitative interview, skriftligt materiale fra KI-projektet og opgørelser over antallet af afholdte KI-møder.