Kvalitet i den kommunale indsats over for borgere med sværere psykiske lidelser
I denne publikation kan du få indsigt i to kommunale metoder, der sigter mod en bedre indsats i forhold til borgere med svære psykiske lidelser.
Indhold
I denne publikation kan du få indsigt i en evaluering af Socialstyrelsens projekt ”Kvalitet i den kommunale indsats overfor borgere med svære psykiske lidelser.”.
I projekterne afprøver og implementerer en række kommuner følgende to metoder: De to metoder er Social Færdighedstræning (SFT) og Åben Dialog. SFT er et undervisnings- og træningsforløb. Der er fokus på problem- og konfliktløsning, samtalekompetencer, symptommestring samt hjemmeøvelser og rollespil. Åben Dialog er en netværksorienteret tilgang, hvor en borger med en sindslidelse kan invitere sit private og professionelle netværk til dialog.
Formålet med at afprøve og implementere SFT og Åben Dialog er at forbedre kommunernes psykosociale indsats overfor borgere med psykiske lidelser. Det er målet med metoderne, at borgerne bliver bedre i stand til at klare sig selv og deltage aktivt i samfundet, eksempelvis på arbejdsmarkedet og i uddannelse.
Konklusion
I forhold til de to metoder Social færdighedstræning og Åben dialog konkluderer Socialstyrelsens midtvejevaluering blandt andet:
Social færdighedstræning:
- Langt hovedparten af de borgere, der har gennemført et SFT-forløb vurderer kvaliteten af gruppeforløbet som tilfredsstillende. Der er en høj tilfredshed med den hjælp og støtte, borgerne har modtaget, og langt hovedparten af borgerne vurderer, at forløbet har hjulpet til at håndtere egne problemstillinger.
- Evalueringen viser, at SFT ved afslutningen af gruppeforløbene efter ni måneder har en positiv effekt på borgernes sociale funktionsniveau og graden af mental recovery, sammenlignet med traditionel bostøtteindsats. Derimod kan der ikke påvises en positiv effekt af SFT i forhold til trivsel, helbredsrelateret livskvalitet eller borgernes behov for bostøtte-indsats.
Åben dialog:
- Borgerne og borgernes netværk vurderer netværksmødet og udbyttet heraf meget positivt. Blandt borgerne og borgernes netværk svarer cirka hver tiende imidlertid, at netværksmødet ikke har ført til en oplevelse af, at der er nye muligheder.
- Langt hovedparten af borgerne er tilfredse med den hjælp og støtte, de har modtaget, og vurderer, at forløbet har hjulpet dem til at håndtere egne problemstillinger. Dog er der en fjerdedel af borgerne, der vurderer, at forløbet ikke eller kun i mindre grad har opfyldt deres behov. Det er samtidig det område, hvor borgerne er mest kritiske.