Model- og implementeringsguide: Sociale akuttilbud til mennesker med psykiske lidelser i egen bolig
Hvorfor kan sociale akuttilbud være vigtige? En akut psykisk krise er ofte dårligt forenelig med åbningstiderne i flertallet af landets socialpsykiatriske tilbud, der ikke er tilgængelige i aften- og nattetimerne. Derfor har Socialstyrelsen arbejdet med udvikling, afprøvning og udbredelse af sociale akuttilbud, som du kan læse mere om her.
Indhold
Et socialt akuttilbud er et kommunalt forankret, døgnåbent og døgnbemandet tilbud, hvor borgere med akut psykisk krise kan henvende sig uden visitation og forudgående aftale. Denne model- og implementeringsguide har til formål at understøtte udbredelse og implementering af sociale akuttilbud med afsæt i erfaringerne fra projektet ”Udbredelse af sociale akuttilbud til mennesker med psykiske lidelser i egen bolig”. Udgivelsen er opdelt efter, hvad der skal tages stilling til, hvis et socialt akuttilbud skal etableres:
Første del: Valg af organisationsmodel
Anden del: Etablering af kerneydelser
Tredje del: Faglig tilgang og metodisk fundament
Fjerde del: Samarbejde og koordination med relevante samarbejdspartnere
Femte del: Formidling og kendskab
Sjette del: Økonomi
Konklusion
Følgende er nogle af erfaringerne fra projektet ”Udbredelse af sociale akuttilbud til mennesker med psykiske lidelser i egen bolig”:
- Omkostningerne forbundet med en henvendelse til de sociale akuttilbud er i gennemsnit cirka 1.800 kr. Som perspektivering kostede en sengedag i behandlingspsykiatrien i 2016 cirka 3.600 kr., mens et ambulant besøg i behandlingspsykiatrien kostede cirka 1.700 kr.
- Brugerne oplever, at muligheden for at henvende sig døgnet rundt anonymt og uden forudgående visitation har følgende effekter:
1) øger deres oplevede tryghed
2) understøtter dem i en velfungerende hverdag i eget hjem
3) mindsker deres selvvurderede kontakt til behandlingspsykiatrien - Brugerne har færre indlæggelser og sengedage i tiden efter deres første henvendelse til akuttilbuddene sammenlignet med tiden op til deres første henvendelse.
Metode
Guiden tager udgangspunkt i relevante erfaringer og læring fra 14 projektkommuners implementering af projektet. Erfaringer, læring og gode råd i guiden bygger således på den løbende erfaringsopsamling fra projektlederne, erfaringer fra uddannelsesleverandøren samt resultaterne fra evalueringsrapporten.