Socialpædagogik & Demens – Det vanskelige omsorgsarbejde
Denne bog bidrager med en bred vifte af viden om socialpædagogikkens bidrag og potentiale i demensomsorgen, bl.a. præsenteres en lang række anvendelige socialpædagogiske redskaber. Vær dog opmærksom på, at den lovgivning, som indgår i bogen er forældet, da bogen er udgivet i 2004.
Indhold
Den nærværende bog omhandler socialpædagogik og omsorg for personer, der har en demenssygdom. Bogens tilblivelse udspringer af udviklingsprojektet ’Socialpædagogik og demens’, udført af det tidligere Formidlingscenter Nord, som blev gennemført med økonomisk støtte fra Socialministeriet. Erfaringer fra udviklingsprojektet udgør grundlaget for denne bog, som beskriver, hvad socialpædagogik er, hvilke aspekter af socialpædagogikken, der er overførelige til demensomsorgen samt hvordan det kan udføres i praksis.
Bogen indeholder følgende kapitler:
- Det vanskelige omsorgsarbejde. Kapitlet introducerer kort til omsorgsarbejde med personer med en demenssygdom og de udfordringer og krav, som knytter sig til dette arbejde.
- Demens. Kapitlet præsenterer demensbegrebet og en forklaring på sygdommen demens. Dertil beskrives en nyere forståelse af demens samt vanskelige pleje- og omsorgssituationer. Herudover gennemgås særlige handlemønstre, som ofte vil vise sig hos personer med en demenssygdom og sammenhængen mellem disse og mønstre i samspillet mellem plejepersonale og personen med demens.
- Regler om omsorgspligt og magtanvendelse. Vær opmærksom på, at de regler, som indgår i kapitlet er fra år 2004.
- Magtudøvelse og asymmetri. Dette kapitel omhandler fire forskellige dimensioner af magt: direkte magt, indirekte magt, bevidsthedskontrollerende magt og institutionel magt.
- Socialpædagogik – hvad er det? Kapitlet beskriver henholdsvis begreberne pædagogik og socialpædagogik, socialpædagogikkens oprindelse, socialpædagogisk praksis og det såkaldte ”Det ka’ nytte”-princip.
- Socialpædagogiske handlinger i stedet for magtanvendelse. I dette kapitel formuleres og uddybes de handlinger, som indgår i det socialpædagogiske arbejde i 12 særlige tyngdepunkter, i relation til arbejdet med demensomsorg. Herunder blandt andet læreprocessen, det fælles tredje og kommunikationen.
- Socialpædagogisk analyse. Kapitlet præsenterer en pædagogisk analysemodel til anvendelse i demensomsorgen, som er inspireret af ”Det ka’ nytte”-pædagogikken. Analysemodellen retter sig mod en tydeliggørelse af tilbageværende og intakte færdigheder hos mennesker med demens. Kapitlet indeholder eksempler på pædagogisk analyse af samarbejdet med fire personer med demens.
- Opfølgning af handleplaner. Kapitlet giver eksempler på, hvordan der kan følges op på handleplaner.
- Pædagogiske redskaber. Dette kapitel præsenterer et udpluk af de pædagogiske redskaber og hjælpemidler, som har været anvendt i udviklingsprojektet ’Socialpædagogik & Demens’.
- Om at fastholde en pædagogisk udvikling. Kapitlet indeholder en model over kontinuerlig refleksion i forhold til pædagogisk baseret demensomsorg. Elementerne i modellen er: kritisk diskussion, visioner, muligheder og vilkår, handleplaner, praksis samt erfaringsopsamling. Disses uddybes hver især.