Undersøgelse af brugernes oplevelse af kvalitet i de psykosociale indsatser
Du kan i denne rapport få indsigt i, hvorvidt brugere af psykosociale indsatser i tre forskellige kommuner oplever kvalitet i disse.
Indhold
Denne undersøgelse af brugernes oplevelse af kvalitet i de psykosociale indsatser fra SUS (Socialt Udviklingscenter) er udført for Rådet for Socialt Udsatte.
Brugerundersøgelsen er en slags pilotundersøgelse, der skal bidrage til at bane vejen for en mere systematisk inddragelse af brugerne i udviklingen af kvaliteten af de psykosociale tilbud. SUS understreger indledningsvis, at brugernes stemme er afgørende for at finde ud af, hvad der foregår på området samt hvordan hverdagen og livet generelt opleves for brugere af de psykosociale tilbud. Der er i undersøgelsen derfor lagt vægt på et fokus, som omhandler brugernes oplevelse af kvalitet. Det undersøges i denne sammenhæng om brugerne reelt set oplever denne kvalitet i den psykosociale indsats, de modtager.
Rapportens opbygning:
Rapporten er bygget op, således at den indledes med et resume, hvor undersøgelsens formål og ramme, metode, resultater samt anvendelse af undersøgelsen præsenteres. Kapitel 2 indeholder en kort beskrivelse af undersøgelsens rammer og afgrænsning. I kapitel 3 gennemgås henholdsvis de kvalitative interviews og de kvantitativt indsamlede data fra spørgeskemaundersøgelsen i en opdeling på temaer. I kapitel 4 beskrives undersøgelsens design og metode. I kapitel 5 konkluderes på væsentlige pointer og opmærksomhedspunkter fra undersøgelsen.
Konklusion
SUS konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at brugerne i de tre kommuner, der har deltaget i undersøgelsen, i høj grad oplever, at der er kvalitet i indsatserne. Men der er gennemsnitligt 10-15 %, som ikke oplever dette for de undersøgte forhold, hvilket betyder, at der stadig er plads til forbedringer i arbejdet med psykosociale indsatser.
Overordnet vurderer brugerne, at den hjælp, de modtager fra kommunen, svarer til ønsker og behov. Det understreges, at den enkelte bruger har individuelle ønsker og behov, som skal mødes fleksibelt og individuelt.
De unge brugere af de psykosociale indsatser er lidt mindre positive i deres vurdering. Skift i tilbud på grund af alder ser ud til at spille ind her. Der er også grund til at være opmærksom på, om et eventuelt pres i forhold til job og uddannelse samt forsørgelsesgrundlag har en betydning i denne sammenhæng.
Brugernes køn ser ikke ud til at have betydning for deres oplevelse af kvaliteten i de psykosociale indsatser.
Der er en tendens til, at brugerne i Gladsaxe Kommune vurderer støtten lidt mindre positivt end tilfældet er blandt brugere fra de to øvrige kommuner.
Metode
Det metodiske grundlag for undersøgelsen består af ti kvalitative interviews med brugere af psykosociale indsatser i tre udvalgte kommuner (Faaborg-Midtfyn Kommune, Gladsaxe Kommune og Holstebro Kommune). De tre kommuner har i alt udpeget 522 borgere inden for målgruppen. Ud af disse har 199 borgere deltaget i en spørgeskemaundersøgelse.