Demokratikampagnen Stemmer på Kanten - Talt og skrevet
Denne rapport handler om demokratikampagnen "Stemmer på Kanten" og beskriver blandt andet kampagnens baggrund, hovedelementer, resultater og erfaringer.
Indhold
I denne rapport opsamles erfaringer fra kampagnen "Stemmer på Kanten", som havde til formål dels at mobilisere socialt udsatte vælgere til kommunalvalget 2013 og dels at øge det politiske fokus på socialt udsattes udfordringer.
Rapporten beskriver indledningsvist kampagnens baggrund og overordnede rammer, hvorefter kampagnens forberedelser, strategier, handleplaner og forventninger gennemgås mere uddybende.
Her kan du blandt andet læse om kampagnens:
- Hvervningsstrategi og mediestrategi
- Kampagneaktiviteter som fokusgruppeinterviews, stormøder, vælgermøder, oplæg, brevafstemning, dør-til-dør, fælles afgang til valgsteder valgplakater, frivilligfest, fundraising og materialer
- Medier og kommunikation
- Samarbejdspartnere som eksempelvis kommuner, Københavns Universitet og de politiske partier.
Derefter beskrives kampagnens resultater og erfaringer. Rapporten afsluttes med en perspektivering.
Konklusion
"Stemmer på Kanten" var en kampagne, som havde til formål at få flere socialt udsatte til at bruge deres stemme ved kommunalvalget samt at være talerør for socialt udsatte borgeres synspunkter. Idéen til "Stemmer på Kanten" kom fra Lisbeth Zornig Andersen og blev til på baggrund af en frustration over forskelsbehandling i kommunerne mellem ressourcestærke og ressourcesvage vælgere.
Kampagnen blev udviklet af en projektgruppe i tænketanken Social Innovations Forum fra 2012 til 2013, hvor den blev lanceret i juni. Der blev taget kontakt til en lang række samarbejdspartnere og DR ønskede at producere en TV-serie om kampagnen. Projektet havde dog udfordringer i forhold til at sikre kampagnens finansiering. For beskrivelser af kampagnens hovedelementer se kapitel 4 i rapporten.
"Stemmer på kanten" kan have haft indflydelse på, at markant flere socialt udsatte stemte ved kommunalvalget i 2013 end ved kommunalvalget i 2009. Valgdeltagelsen blandt kontanthjælpsmodtagere steg på landsplan fra 31 % i 2009 til 39,7 % i 2013.
I rapporten kan du desuden finde erfaringer fra de frivillige, de socialt udsatte vælgere, medarbejdere og samarbejdspartnere. Eksempelvis hvilke udfordringer de socialt udsatte borgere oplever i forhold til at stemme samt hvad der øger chancen for, at de bruger deres stemme.
I rapportens bilag findes en række materialer fra kampagnen som for eksempel en frivilligguide, manifest og valgplakater.