Det hverdagsliv i Egedal kommune
Om hjemmeplejen i Egedal kommune, som har skiftet fokus på omsorg til et aktivering og rehabilitering.
Indhold
KORAs publikation har fokus på arbejdet med ældre i Egedal kommune. Der har i de seneste år været et stigende antal ældre, og i takt med det er der flere ældre, som har brug for hjælp. Dette har medført et skifte i forståelsen af arbejdet med de ældre fra en omsorgslogik til en rehabiliteringslogik. Det vil sige, at der er et fokus på, at den ældre forbedrer eller fastholder sit funktionsniveau. Denne evaluering ser nærmere på, hvordan omlægningen til en aktiverende/rehabiliterende tilgang fungerer i Egedal Kommune, hvor der arbejdes med det under overskriften Det Gode Hverdagsliv. Projekt Det Gode Hverdagsliv udspringer af to rationaler. Dels baserer det sig på en antagelse om, at et stigende antal borgere ønsker at klare sig selv, dels en vurdering af, at der vil være flere ældre i kommunen, og derfor er det vigtigt at flere borgere kan klare sig selv. I evalueringen undersøges følgende:
- Forskelle i det daglige arbejde efter introduktionen af projektet
- Muligheder og barrierer for at optimere indsatsen til borgerne
- Medarbejderes og borgeres opfattelse af Det Gode Hverdagsliv
Sluttelig giver KORA anbefalinger og forslag til, hvordan der hensigtsmæssigt kan arbejdes videre med omlægningen.
Konklusion
Evalueringen viser, at der er tydelige tegn på skiftet til en mere aktiv og rehabiliterende tilgang. Der diskuteres, blandt personalet, hvordan eller i hvor høj grad de ældre borgere kan aktiveres. De interviewede medarbejdere oplever en stigende efterspørgsel kollegaerne imellem på følgende:
- de skal arbejde aktiverende/rehabiliterende
- det er vigtigt, at alle de medarbejdere, der besøger en borger, arbejder aktiverende/rehabiliterende, hvis det er besluttet
- de og deres kollegaer orienterer sig og dokumenterer i rehabiliteringshandleplanen
Stemningen blandt medarbejderne om at arbejde aktiverende/rehabiliterende er generelt god. Det er dog samtidig tydeligt, at projektet stadig er i sin spæde start. Både hjemmepleje personalet og de ældre borgere skal vende sig til dette skifte. Nogle ældre borgere betegner det nye som det onde og de medarbejdere som håndhæver de nye regler som ”de onde”. I publikationen kan du læse mere om, hvordan personalet håndterer denne situation i hverdagen.
Metode
Evalueringen er baseret på kvalitative metoder, hvor der indgår fire observationsdage, et informationsinterview med projektlederen og ni fokusgruppeinterview med ansatte i Egedal Kommune og borgere tilknyttet Hjemmeplejen.