Effektfulde indsatser i boligområder til at øge børns trivsel og forbedre forældres kompetencer
Interesserer du dig for, hvordan man kan arbejde med at øge børns trivsel samt forældres kompetencer i boligområder? Du kan i denne rapport fra SFI læse en oversigt over 15 forskellige boligsociale indsatser, der sigter mod at forbedre de sociale vilkår.
Indhold
Her kan du læse en rapport, der indgår som et led i den samlede evaluering af Landbyggefondens 2011-2014-pulje, udført af SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd sammen med Rambøll Management Consulting og Professionshøjskolen Metropol.
I perioden 2011-2014 har Landsbyggefonden uddelt 1,76 mia. kr. til boligsociale indsatser og huslejestøtte som led i en boligaftale, der blev indgået i 2010 om en styrket indsats i de såkaldte ghettoområder. Formålet med disse boligsociale indsatser er at forbedre de sociale vilkår i de almene boligområder.
Evalueringen af puljen har til formål at tilvejebringe viden om boligsociale aktiviteters effekter og resultater inden for disse fire temaer:
- Kriminalitetsforebyggelse
- Skole og uddannelse
- Beskæftigelse og aktiviteter, der flytter ledige tættere på arbejdsmarkedet
- Forældrekompetencer og børns trivsel
Denne rapport indeholder en systematisk forskningsoversigt over indsatser rettet mod at øge børns trivsel og forbedre forældres kompetencer, som kan foregå i en boligsocial kontekst.
Rapporten peger på en række aktiviteter, der har vist at have en effekt i forhold til at øge trivsel blandt børn og forældres kompetencer, og som kan inspirere det boligsociale arbejde samt bringe større fokus på at arbejde evidensbaseret og målrettet.
Rapporten er bygget op således:
Efter en indledning i kapitel 1, gennemgås forskningsoversigtens metodiske grundlag i kapitel 2. I kapitel 3 beskrives hver af de 15 indsatser, der er undersøgt i 18 studier. I beskrivelserne er der fokus på bl.a. indsatsernes indhold, studiernes nøglefund og indsatsernes realiserbarhed i en dansk boligsocial kontekst. I kapitel 4 foretages en tværgående opsamling af indsatserne, hvori en række af indsatsernes fællestræk beskrives. Her er der fokus på indsatsernes fordeling, bl.a. i forhold til deres målgruppe, geografiske oprindelse og deres institutionelle og fysiske placering.
Rapportens hovedresultater beskrives i sammenfatningen.
Konklusion
Forskningsoversigten giver viden om internationale undersøgelser af indsatser rettet mod at forbedre forældrekompetencer og øge børns trivsel.
Forskningsoversigten beskriver 15 indsatser, som undersøges i 18 studier. De 18 studier anvender forskellige metoder til at undersøge de 15 indsatser.
I rapportens kapitel 1 (på side 8-11) kan du dykke ned i resultaterne af forskningsoversigten, hvor du kan få et overblik over de 15 indsatser, som i forskningsoversigten er kategoriseret inden for tre indsatsklynger på baggrund af indsatsernes opbygning og indhold:
- Gruppeindsatser for forældre og/eller børn
- Indsatser med individuel hjælp til den enkelte familie
- Koordinerede indsatser uden prædefinerede aktiviteter
Metode
Søgningen efter relevante studier om boligsociale indsatser rettet mod at øge børns trivsel og forbedre forældrekompetencer er gennemført som søgning i internationale databaser, søgning efter såkaldt ”grå” litteratur og som referencesøgning (også kaldet ”snowball”-søgning).
Forskningsoversigtens søgeprofil er udviklet på baggrund af et samarbejde med Landsbyggefonden og fagspecialister på SFI.