Evaluering af krisecentertilbuddene – pixirapport
Dette er pixiudgaven af en landsdækkende evaluering af Danmarks kvindekrisecentre. Her kan du læse en lettere overskuelig redegørelse for evalueringens fund og anbefalinger.
Indhold
Den landsdækkende evaluering er foretaget af Rambøll for Socialstyrelsen med det formål at bibringe viden om danske krisecentres tilbud og effekter. Baggrunden for dette ønske om mere viden på området bunder i et menneskeligt og et økonomisk rationale. Menneskeligt fordi vold i nære relationer har store menneskelige omkostninger, økonomisk fordi Danmark årligt bruger ca. 200 millioner kroner på krisecentrene.
Pixiudgaven har til formål at formidle konklusionerne fra evalueringen til fagpersoner, der beskæftiger sig med krisecentertilbuddene.
Rapporten er delt op i følgende kapitler:
- Hvad er et krisecenter?
Krisecentrene tilbyder ophold, støtte til og omsorg for voldsramte kvinder og eventuelt deres børn. - Kvinderne på krisecentre
Kvinderne kan deles op i følgende målgrupper:- Kvinder med etnisk minoritetsbaggrund
- Kvinder med børn
- Unge kvinder
- Kvinder med gentagne ophold på krisecenter
I dette kapitel kan du læse om de forskellige målgrupper og deres oplevelser af at være på et krisecenter.
- Organisering og arbejdsgang på krisecentrene
Her kan du læse om krisecentrenes organisering, medarbejderne på krisecentre og krisecentrenes brug af dokumentation. - Krisecentrenes indsatser
I dette kapitel kan du blive klogere på krisecentrenes støtte og behandling, rådgivning, ambulante tilbud, målgruppespecifikke indsatser og kvindernes oplevelse af krisecenterindsatsen. - Krisecentrenes effekt
Dette kapitel redegør for evalueringens fund i forhold til kvindernes trivsel, brud med voldsspiralen, fysisk og mental sundhed, uddannelse samt forsørgelses- og beskæftigelsessituation. - Anbefalinger
Her præsenterer rapporten en række anbefalinger til den fremtidige tilrettelæggelse af krisecenterindsatsen. Anbefalingerne bygger på fund både fra indeværende rapport og fra tidligere evalueringer foretaget af Socialstyrelsen med flere. Anbefalingerne falder under fire temaer:
- Styrkelse af systematisk udredning, målsætning og målopfølgning på krisecentrene
- Udvikling af målgrupperettede forløb for kvinder med ophold på krisecenter
- Metodeafprøvning af indsatser
- Specialisering på krisecentrene
Hvis du vil læse mere om evalueringen, kan du finde den fulde rapport her på vidensbanken: ”Evaluering af krisecentertilbuddene” af Rambøll Management Consulting.
Konklusion
Evalueringen viser, at kvinderne er tilfredse med krisecentrenes tilbud, men at de savner målgruppespecifikke indsatser efter hvilken støtte de har behov for. Der kan for eksempel være stor forskel på, hvilken støtte kvinder med børn har brug for, sammenlignet med unge kvinder eller kvinder med anden etnisk baggrund end dansk.
Evalueringen konkluderer videre, at krisecentre påvirker kvinder positivt i forhold til for eksempel at komme ud af et voldeligt forhold, men at centrene udgør en udgift i samfundet. Udgiften ligger i, at jo længere en kvinde opholder sig på et krisecenter, jo større er sandsynligheden for, at hun ender på kontanthjælp efter endt ophold. Det er dog heller ikke et formål med krisecentrene, at de skal sikre beskæftigelse og selvforsørgelse.
Samlet set viser evalueringen, at krisecentrene har en positiv effekt for kvinderne.
Metode
Evalueringen er baseret på et omfattende datamateriale, som inkluderer følgende elementer:
- Litteraturstudie; kortlægning af forskning
- Spørgeskemaundersøgelse blandt alle krisecentre
- Casebesøg på udvalgte krisecentre
- Procesanalyser
- Forløbsstudier af en række kvinder med ophold på krisecenter
- Analyse af effekterne af et krisecenterophold
- Økonomisk analyse af de samfundsøkonomiske konsekvenser af krisecentrenes indsats.