Hvorfor skulle jeg dog stemme... Det nytter jo ikke noget alligevel - Stemmer fra kanten
Denne rapport handler om mennesker, der lever på kanten af velfærdssamfundet. Formålet med rapporten er at videreformidle deres erfaringer og anbefalinger til indsatsen overfor socialt udsatte borgere.
Indhold
"Stemmerne" i denne rapport er samlet ind til vælgermøder og andre arrangementer i forbindelse med demokratikampagnen "Stemmer på kanten".
Rapporten er inddelt i fem kapitler, som behandler forskellige temaer:
- Første kapitel "Mødet med forvaltningen" handler om kontakten til det offentlige. Kapitlet tager udgangspunkt i temaerne: digitalisering, samspil i forvaltningen og magtforhold mellem sagsbehandler og kommune.
- Andet kapitel "En bolig er ikke nødvendigvis et hjem" handler om forskellige muligheder, der kan hjælpe mennesker til en fast bolig. I kapitlet beskrives blandt andet forskellige boformer som forsorgshjem, herberg og væresteder. Kapitlet belyser desuden nogle af de faktorer, der kan fungere som en barrierer.
- Tredje kapitel "Ulighed i sundhed" sætter fokus på ulighed i sundhed i Danmark. I kapitlet kan du blandt andet læse, hvordan socialt udsatte oplever de kommunale sundhedstilbud og hvor indsatsen kan forbedres.
- Fjerde kapitel "Behovet for et rummeligt arbejdsmarked" handler om de udfordringer de socialt udsatte oplever i forhold til at blive inkluderet på arbejdsmarkedet og hvordan man kan skabe et mere rummeligt arbejdsmarked.
- Femte kapitel "Den demokratiske udfordring" er det sidste kapitel i rapporten og handler om de udfordringer, som kan være med til at forhindre, at de socialt udsatte stemmer til kommunalvalg.
Konklusion
- Størstedelen af de adspurgte oplever frustration over en række forhold i kontakten med myndighederne. Det drejer sig blandt andet om; manglende direkte kontakt på grund af digitalisering, skiftende sagsbehandlere, manglende viden om sagsbehandlingsforløb og tab af økonomiske ydelser på grund af manglende adgang og/eller kendskab til digital sagsbehandling. Mange af de socialt udsatte oplever desuden ikke at blive inddraget eller hørt i beslutningsprocesser.
- Socialt udsatte oplever en række problemer omkring bolig. De mangler blandt andet herberger, som kan rumme mennesker med forskellige kulturelle baggrunde og steder, hvor man gerne må have hund. Der er derudover manglende boligrådgivning og hjælp i overgangen fra hjemløshed til egen bolig.
- Socialt udsatte oplever store udfordringer omkring sundhed. De oplever blandt andet, at det er svært at få hjælp, hvis man både har et misbrug og en sindslidelse. Desuden er lægebesøg dyre og besværlige blandt andet på grund af geografisk afstand og dyr medicin. De socialt udsatte oplever heller ikke at blive taget seriøst, når de henvender sig til egen læge eller hospitalet.
- De adspurgte påpeger manglende rummelighed i mange ansættelsesforhold. En del oplever, at jobcentret kassetænker og har alt for standardiserede jobtests. De socialt udsatte oplever også at føle sig som kastebold og blive mødt med mistro og manglende respekt.
I rapporten kan du også læse en række løsningsforslag til de overnævnte problemstillinger, som er udarbejdet på baggrund af de adspurgtes oplevelser og erfaringer.