IT-projektet - Socialt arbejde med hjemløse og IT i Projekt UDENFOR
Man har i de seneste år set hastige forandringer mod en gennemgribende digitalisering af det danske samfund. Mange hjemløse har dog hverken computer eller NemID og lever en tilværelse, hvor de er afkoblet det digitale samfund.
Indhold
Du kan i denne rapport læse om IT-projektet, der blev etableret i slutningen af 2012. IT-projektet havde til formål, gennem opsøgende og udgående relationsarbejde på gadeplan, at hjælpe hjemløse og tidligere hjemløse med IT-relaterede problematikker for herigennem at medvirke til at øge deres færdigheder og fortrolighed i relation til brug af IT som redskab. Projektet havde desuden til formål at indsamle og formidle viden om IT i socialfagligt arbejde med hjemløse og indsamle viden om digitaliseringens konsekvenser for de hjemløse.
I rapporten kan du læse om:
- Gadeplansarbejdet, herunder det opsøgende gadeplansarbejde og det udgående gadeplansarbejde.
- Viden- og formidlingsarbejdet, herunder vidensindsamling, netværksdannelse og dialog med relevante aktører samt undervisning og oplæg.
Rapporten indeholder desuden brugerfortællinger, hvor der sættes fokus på nogle af de vanskeligheder, de hjemløse udfordres af i mødet med IT-redskaberne.
Konklusion
Rapporten har med baggrund af IT-projektet samlet seks konkluderende betragtninger:
- "Der skal være IT-tilgængelighed for alle borgere": Projekt UDENFOR foreslår, at der skal sikres bedre IT-tilgængelighed i byrummet, så hjemløse borgere uden adgang til IT-udstyr og eget internetabonnement har mulighed for at benytte sig af internettet i byen, hvor de ofte opholder sig døgnets 24 timer. Det kan fx opnås ved at indføre computere i det åbne byrum samt installere WiFi i offentligt placerede skraldespande.
- "Informations Gab": Projekt UDENFOR er bekymret for konsekvenserne af, at de hjemløse ikke ved, hvad hverken NemID eller Digital Post er. For kan det potentielt betyde, at de vil miste deres pension eller kontanthjælp, fordi de ikke svarer på relevante digitale breve?
- "Der er behov for opsøgende arbejde og borgernærkontakt": Projekt UDENFOR argumenter for, at de hjemløse har brug for at blive mødt i øjenhøjde, mærke nærvær og opleve samvær for at kunne skabe en positiv kontakt til systemet. Projekt UDENFOR er derfor bekymret for tendensen til, at det borgernære arbejde mindskes i kraft af digitaliseringen.
- "Brugerinddragelse": Projekt UDENFOR erfarede gennem IT-projektet, at iPaden eller computeren i høj grad kan bruges til involvering og inddragelse af de hjemløse. Tidligere blev de hjemløse eksempelvis informeret om herbergsmuligheder eller åbningstider på diverse hjemløsetilbud og offentlige kontorer, men i IT-projektet var de selv med til at finde frem til svarene. Denne involvering og inddragelse har medvirket til, at nogle er begyndt at dele nye fortællinger fra nuværende eller tidligere livsforhold, som er med til at give gadeplansarbejderne et yderligere kendskab til dem. En anerkendelse af udsatte borgere som kompetente og værdige borgere kan derfor have en positiv virkning i forhold til at skabe en tillidsfuld kontakt mellem medarbejder og den hjemløse.
- "Bindeled mellem det offentlige og den udsatte": Projekt UDENFOR argumenterer for, at det offentlige skal påtage sig ansvaret for, at nogle hjemløse og tidligere hjemløse kan og skal styrkes til selv fremover at imødekomme de krav, der stilles i et digitalt samfund.
- "Der er behov for ensartet sagsbehandling i landets borgerservicecentre": Projekt UDENFOR mener, at NemID skal være tilgængeligt for alle - også for hjemløse uden adresse, pas eller kørekort. Hvad man accepterer som gyldigt billedelegitimation er dog forskelligt fra kommune til kommune. Denne uensartede sagsbehandling gør dog regler og praksis uigennemskuelig for den enkelte borger og sikrer ikke lige muligheder.