Livet på hjemløseboformer - Brugerundersøgelse af § 110-boformer
I denne rapport kan du læse om hjemløse borgeres oplevelse af deres ophold på § 110-boformer. Brugerundersøgelsen ser blandt andet nærmere på borgernes oplevelse af relationen til personalet, muligheden for aktiviteter og de fysiske rammer på boformen.
Indhold
I denne rapport kan du læse resultaterne af en brugerundersøgelse blandt hjemløse borgere med ophold på boformer efter servicelovens § 110.
Formålet med undersøgelsen er at belyse de hjemløse borgeres oplevelse af opholdet på en § 110-boform. En § 110-boform, som også benævnes som herberger og forsorgshjem, er et botilbud til borgere, der ikke kan opholde sig i egen bolig på grund af særlige sociale problemer.
Denne undersøgelse er baseret på en kombination af en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse og kvalitative interviews. Rapporten er derfor inddelt således, at første del præsenterer resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen, mens anden del præsenterer den kvalitative analyse. Rapporten afsluttes med en samlet diskussion og konklusion.
Konklusion
- Resultaterne af brugerundersøgelsen peger på, at der er en generel høj tilfredshed med boformerne blandt størstedelen af brugerne. Samlet set er der 86 % af brugerne, der er tilfredse med boformen som et sted at være.
- Tilfredsheden med boformen hænger sammen med en række forhold. Dem der udtrykker størst tilfredshed med boformen, er også dem, der har den mest positive vurdering af relationen til deres kontaktperson og det øvrige personale og er tilfredse med de fysiske rammer på boformen.
- Der er 28 %, der ikke mener, at boformen har de aktiviteter, som de har behov for, mens omkring en femtedel af brugerne mener, at de fysiske rammer er dårlige.
- Der er en tendens til en lavere grad af tilfredshed blandt de unge brugere mellem 18-29 år. Størstedelen af de unge har en god relation til personalet, men føler sig mindre trygge ved at opholde sig på boformen sammenlignet med de øvrige aldersgrupper. Flere af de unge fremhæver, at de mangler meningsfulde aktiviteter i hverdagen.
- Omkring en tredjedel af brugerne har ikke kontakt til en sagsbehandler eller kommunen. De fleste har ikke en handleplan og har ikke modtaget et tilbud om én.
- 90 % af brugerne ønsker deres egen bolig. Blandt de unge ønsker 97 % deres egen bolig. Hovedparten ønsker sig deres egen lejlighed i en almindelig opgang. Den øvrige andel af brugerne har forskellige ønsker om boligform og ønsker blandt andet at bo i opgangsfællesskab, bofællesskab, "skæve huse" og på plejehjem.
- De fleste brugere giver udtryk for et behov for social støtte i hverdagen, hvis de flytter i egen bolig.
- Undersøgelsen viser, at § 110-boformen er et vigtigt tilbud til borgere, der befinder sig i en akut hjemløsesituation. Undersøgelsen peger desuden på vigtigheden i at sikre en høj kvalitet i forhold til de fysiske rammer, muligheder for aktiviteter og en god relation mellem brugere og personale.
- Undersøgelsen peger på et potentiale for en bedre forebyggelse mod udsættelser og hjemløshed gennem social støtte i hverdagen i borgerens eget hjem.
Metode
Undersøgelsen er baseret på en kombination af en kvantitativ spørgeskemaundersøgelse og kvalitative interviews. Undersøgelsens data består af:
- Fire eksplorative interview med nuværende og tidligere brugere af § 110-boformer
- 185 brugerspørgeskemaer indsamlet blandt brugerne på de 11 medvirkende boformer
- Spørgeskema til hver af de medvirkende boformer
- Opfølgende kvalitative interview med 11 brugere fra de medvirkende boformer