Mandekrisecentre i Danmark – en undersøgelse af tilbud til mænd i krise
Denne undersøgelse sætter fokus på mænd i krise – en underprioriteret målgruppe i samfundet.
Indhold
Dette er en undersøgelse af de nuværende tilbud og indsatser til mænd i krise og deres erfaringer med arbejdet. Undersøgelsen kommer som en reaktion på underprioriteringen af området i forskning og lovgivning, hvor indsatsen for kriseramte kvinder i langt højere grad prioriteres. Formålet med undersøgelsen er at indsamle viden om tilbud til mænd i krise, der kan være med til at styrke indsatsen.
Undersøgelsen indeholder følgende dele:
- Fakta om krisecentre til mænd
Her kan du læse om mandekrisecentrene i Danmarkshistorien, deres placering og deres omkostninger. - Viden og forskning om mænd, kriser og hjælp til mænd
I denne del finder du en beskrivelse af kriser, modeller til håndtering af samlivsbrud samt eksempler fra mandekrisecentrenes praksis. - Anbefalinger på grundlag af undersøgelsen
Undersøgelsen fremstiller til slut en række anbefalinger til indsatsen for mænd i krise, hvor du kan læse om, hvordan dette område kan videreudvikles og forbedres. - Undersøgelsen henvender sig til praktikere, der arbejder med mænd i krise, såvel som til politikere og andre interesserede.
Konklusion
I undersøgelsens tredje del fremstilles der en række anbefalinger på baggrund af de fund, undersøgelsen er kommet frem til. Blandt andet anbefales det, at der i den politiske debat ikke kun diskuteres forskellen på mænd og kvinder i samfundets top, men også i samfundets bund, da mænd er overrepræsenteret i begge ekstremer.
Desuden anbefales det, at der oprettes flere tilbud for mænd samt at der ændres i lovgivningen, således at loven for kvindekrisecentre (§ 109 i serviceloven) ændres til også at omfatte mænd.
Metode
Undersøgelsens afsnit om mænds brug af tilbuddene bygger på data fra krisecentrene samt fra en ekstern undersøgelse af Mandecenter København, foretaget af Socialt Udviklingscenter SUS.
Data fra undersøgelsen, lavet af SUS, er desuden anvendt i forbindelse med effektmålingen af tilbud og metoder. Desuden bygger undersøgelsen på besøg og interviews med frivillige og medarbejdere på krisecentrene.