Mønsterbrydende læringsrum i folkeoplysningen
Forskning viser, at folkeoplysningen er et læringsmiljø, som motiverer mennesker, som ikke er motiveret for uddannelse, men som samtidig mangler redskaber og hjælp til at klare sig i tilværelsen.
Indhold
To forskere har undersøgt fem undervisningsforløb i oplysningsforbund og daghøjskoler, der har deltagere som af forskellige årsager har vanskeligt ved at håndtere deres eget liv og mere eller mindre har mistet troen på, at deres livssituation kan blive anderledes. Deres forskning tyder på, at folkeoplysningen kan være med til løfte en af de store samfundsopgaver, nemlig at få alle med. I denne artikel kan du få en teoretisk forståelse af folkeoplysningen som læringsrum. Artiklen har følgende kapitler:
Indledning
Sammenfattende analyse
- Mønsterbrydende læringsrum
- De motiverende læringsrum i folkeoplysningen
- Motivation for læring skabes i konteksten
- Den motivationsskabende tilgang i folkeoplysningen – en model
Konkrete elementer i det motiverende folkeoplysende læringsrum
1) Deltageren er en ressourcefuld aktør
- Afsæt i deltagerens perspektiv
- Atmosfære baseret på tryghed og glæde
- Accept af modstand for deltagelse
- Anerkendelse med fokus på interesser og ressourcer
2) De sociale rammer er energigivende
- Tilknytning til et nyt fællesskab
- Frigørende læring gennem handling i den sociale sammenhæng
3) Indholdet tilrettelægges fleksibelt målrettet
- Undervisning, når deltageren er motiveret til input
- Undervisning med høj faglighed
- Vejledning med fokus på selvindsigt og nye handlemuligheder
4) Undervisning og vejledning sker i samspil
- Samarbejdsrelation mellem deltagerne og den personlige underviser
- Undervisere drevet af at gøre en forskel for andre
- Undervisere med pædagogisk refleksivitet i forhold til at bevæge andre
5) Uddannelse
- Synlighed og tilgængelighed af samfundets muligheder og tilknytning til arbejdsmarkedet
De to forskere er Steen Elsborg, ekstern Lektor ved Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier og Steen Høyrup, Lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Organisation og læring.
Konklusion
Der er fem elementer, som kendetegner, hvorfor folkeoplysende læringsrum skaber motivation hos deltagerne:
- insisteren på at møde og relatere sig til deltageren som ressourcefuld aktør
- energigivende sociale rammer for handling
- fleksibel målrettet tilrettelæggelse af indholdet
- aktivt samspil mellem undervisning og vejledning
- fokus på både uddannelses- og dannelsesprocesser
Derudover viser undersøgelsen, at folkeoplysningen skaber potentiale for, at deltagerne får:
- øget selvværd, selvindsigt og selvtillid
- motivation for at skabe nyt indhold i livet
- parathed til nye udfordringer
- ønske om at udvikle nye kompetencer
Metode
Analysen bygger primært på observationsunderstøttede interview med undervisere, vejledere, ledere og deltagere på de fem udvalgte forløb. Empirien er indsamlet i efteråret 2008 og foråret 2009. Derudover er der anvendt data fra forsknings- og udviklingsseminar med 70 undervisere, vejledere og ledere fra hele landet. På disse seminarer er forskernes foreløbige indtryk lagt frem og blevet diskuteret af deltagerne. Der er tale om casebaseret analyse, og undersøgelsen er dermed ikke repræsentativ for folkeoplysende læringsrum.