Projekt Trivselspiloter - En beskrivelse og evaluering af projektet
Dette er en evaluering og beskrivelse af projekt Trivselspiloter, hvor frivillige i Fredericia har hjulpet mennesker i svære livssituationer til at tackle deres udfordringer og øge deres livskvalitet.
Indhold
I denne rapport finder du en evaluering og beskrivelse af Projekt Trivselspiloter.
Tanken bag dette projekt er, at alle mennesker grundlæggende kan hjælpe et andet menneske, som er i nød. Hensigten er at lave et tilbud til borgere, som står i en svær situation, og har brug for støtte til at agere i eget liv og opnå øget livskvalitet. Det er frivillige, som yder denne support til borgerne. Målgruppen har gennem projektet ændret sig, hvor det til at begynde med, var henholdsvis borgere over 50 år, som efter afsluttet rehabiliteringsforløb, fortsat havde brug for støtte til at håndtere særlige udfordringer i deres livssituation samt borgere over 75 år, som også har brug for en sådan støtte. Efter ét år blev målgruppen udvidet til alle borgere over 18 år i Fredericia.
Det er Frivilligcenter Fredericia og Fredericia Kommune, som i samarbejde står bag projektet. Derudover har University College Lillebælt deltaget og Center for Socialøkonomi har yderligere biddraget i projektets første del. Projekt Trivselspiloter er finansieret af Socialministeriets statspulje i 2011.
Det overordnede formål med projektet er henholdsvis at skabe bedre trivsel for borgerne samt at etablere en større tilknytning mellem frivillige tilbud og Fredericia Kommune. Man ønsker blandt andet med projektet, at den enkelte borger får et større kendskab til frivillige tilbud samt at bygge en bro mellem den kommunale verden, borgerens eget netværk og sociale foreninger, så der opstår en bedre kultur for samarbejde, som gavner borgeren.
Rapporten er bygget op omkring følgende dele:
• Baggrund for projektet med beskrivelse af formål, mål og organisering.
• Resultater af evaluering og anbefalinger på baggrund af disse.
• Metodiske tilgange til tilrettelæggelse og evaluering af projektet.
• Leverancer, som er leveret i projektperioden.
• Fremadrettede perspektiver, der formidler status på projektets fremtidige forankring.
Konklusion
Det konkluderes ud fra evalueringen af målene for Projekt Trivselspiloter, at:
- Projektet har haft flere borgerforløb end forventet.
- Disse forløb har bidraget til øget livskvalitet hos borgerne, hvilket tilskrives den øgede støtte til udfordringer samt et fokus på tiltag, som fastholder positive forandringer i borgernes liv.
- De frivillige Trivselspiloter opnår stor tilfredshed ved at hjælpe borgerne og ved at indgå i tætte relationer med andre frivillige.
- Borgerne har udtrykt tilfredshed med, at de fagprofessionelle og Trivselspiloter har stået for at etablere kontakt. Men det understreges, at der er mulighed for at arbejde med mål, der ligger indenfor en anden ramme end den, de har arbejdet med i offentligt regi.
- For at borgeren skal opleve sammenhæng på tværs af forskellige professionelle sektorer, er det nødvendigt, at der er et tæt samarbejde og et kendskab mellem professionelle og frivillige.
- Driftslederens rolle er central, da lederen matcher borgere og frivillige, superviserer og sparrer med frivillige under forløbene, koordinerer forløb og er brobygger i samarbejdet med kommunen.
Metode
Der er blevet valgt et såkaldt systematisk evalueringsdesign. Dette design har, gennem løbende evalueringer, gjort det muligt at udføre justeringer i projektets indsatser, for bedst muligt at opnå de beskrevne formål med Projekt Trivselspiloter.
Projektet er forløbet over fire år, som er blevet delt op i såkaldte loops. Ved enden af hvert loop er der blevet gennemført evalueringer af projektets mål. I disse evalueringer er både kvantitative samt kvalitative data medtaget. Der er på denne baggrund udarbejdet en handleplan i projektgruppen, som indebærer justeringer til projektets indsatser i det efterfølgende år.