Socialt arbejde med hjemløse migranter - En undersøgelse af mødet mellem medarbejdere og udenlandske brugere i en varmestue
Denne specialeafhandling sætter fokus på et af Kirkens Korshærs private tilbud, der dagligt møder arbejdssøgende migranter, som lever en tilværelse som hjemløse i København. Fokusset er rettet mod de konkrete møder mellem socialarbejdere og hjemløse migranter. Undersøgelsen belyser de udfordringer og dilemmaer, som socialarbejderne oplever i deres møde med de hjemløse migranter.
Indhold
Afhandlingen starter med at redegøre for de hjemløse migranters vilkår og rettigheder i Danmark. Derefter belyses den aktuelle politiske debat og lovgivning på området, der vedrører de hjemløse migranter og de sociale tilbud, som beskæftiger sig med gruppen i praksis. Afhandlingens analyse indledes med en præsentation af den varmestue, som afhandlingens undersøgelse tager udgangspunkt i samt en præsentation af de medarbejdere og brugere, som er en del af varmestuen. Analysen er inddelt i to kapitler: Den gode bruger og Den gode hjælp. Den gode bruger analyserer, hvordan medarbejderne på varmestuen betragter den gode bruger, mens Den gode hjælp omhandler hvilken hjælp, der udføres overfor de arbejdssøgende migranter, som benytter varmestuen.
Konklusion
Afhandlingen konkluderer, at medarbejderne i varmestuen har oplevet et skift i brugergruppen, og at de oplever det som en udfordring at håndtere en ny og anderledes brugergruppe, da denne brugergruppe har en anderledes adfærd og anderledes behov end den tidligere brugergruppe, som medarbejderne har været vant til. De arbejdssøgende migranter får derfor en position som afvigere fra normaliteten. Afhandlingen viser, at medarbejderne forsøger at rette de arbejdssøgende migranter ind, så de kommer til at ligne det, de kender, og medarbejderne forsøger altså at disciplinere brugerne ved at tillære dem acceptabel adfærd.
Fordi medarbejderne oplever, at de hjemløse migranter er vanskelige at hjælpe, ydes der primært basal hjælp over for gruppen såsom servering af mad og uddeling af tøj. Afhandlingen viser, at medarbejderne finder det utilfredsstillende at yde denne nødhjælp, da medarbejderne giver udtryk for, at indsatsen over for de hjemløse migranter også skal indeholde sociale dimensioner for, at den bliver meningsfuld. Medarbejderne giver altså udtryk for, at de er bange for, at de ikke udøver tilstrækkelig med hjælp samt udtryk for, at de føler sig alene med ansvaret for netop denne brugergruppe. Afslutningsvist viser afhandlingen, at den politiske målsætning i forhold til de hjemløse migranter er minimal, og at målsætningerne indskrænker sig til initiativer, der forsøger at holde problematikken om fattigdomsmigration på afstand.
Metode
Afhandlingen benytter sig af en kombination af deltagende observationer og kvalitative interviews.