Styrkelse af værestedernes rolle i den sociale indsats i kommunerne
I denne rapport kan du læse en evaluering af tre kommuners erfaringer med en model for samarbejde mellem kommuner og væresteder.
Indhold
KORA præsenterer i denne rapport en evalueringen af projektet om ”Styrkelse af værestedernes rolle i den sociale indsats”, som er en del af satspuljeaftalen for 2013.
Projektet har haft til formål at udvikle en model for et øget samarbejde mellem kommuner og væresteder, sådan at de socialt udsatte borgere, som er brugere af værestederne, tilbydes en sammenhængende hjælp og støtte, tilpasset deres individuelle behov. Samarbejdsmodellen bygger på en række kommunalt fremskudte indsatser på værestederne samt på et tværgående implementeringsteam til sikring af det udvidede samarbejde.
KORA har fuldt projektet siden 2014. Socialstyrelsen har gennemført projektet i samarbejde med Haderslev Kommune, Holstebro Kommune og Odense Kommune i perioden 2014-2016.
Landsforeningen af Væresteder (LVS) har været samarbejdspartner i projektet. LVS har derfor afholdt en række kompetenceløftende kurser og aktiviteter for både kommunalt ansatte med tilknytning til værestederne, værestedsmedarbejdere samt brugere af værestederne.
Konklusion
Følgende er et udpluk af evaluerings konklusioner:
- Samarbejdsmodellen har på kort sigt ført til faglige og organisatoriske gevinster i projektkommunerne og værestederne, hvilket har medført en bredere og bedre kontakt til socialt udsatte borgere.
- Den faglige indsats over for målgruppen er blevet styrket, hvilket hænger sammen med, at kommunerne får kontakt til borgere, de ikke førhen havde kendskab til i alle relevante dele af den sociale indsats i kommunen samt at kontakten bliver skabt tidligere end før.
- Især medarbejdere i misbrugsindsatsen og sagsbehandlere vurderer, at udredningen af borgerne og den faglige indsats styrkes gennem samarbejdsmodellen.
- De udsatte borgere er generelt set meget positive over for indsatsen. Det, at de fremskudte indsatser foregår på værestederne betyder, at borgerne i højere grad føler sig trygge og tilpasse i samtalerne med de kommunale medarbejdere. Dertil oplever de, at samtalerne drejer sig om forhold, der er vigtige for dem.
Metode
Evalueringen bygger på en lang række datakilder, herunder registrerings- og spørgeskemaer fra medarbejdere og brugere af indsatsen, interview med medarbejdere og brugere samt driftsøkonomiske oplysninger, der løbende er samlet ind fra kommunerne.