Uddannelses- og erhvervsvejledning i udfordrende rammer - En proces- og målopfyldelsesevaluering af delindsatsen 'Styrket vejlednings- og kompetenceafklaringstilbud til indsatte'
Denne rapport er afrapporteringen på en af flere temaanalyser i den samlede evaluering af satspuljeprojektet ”Styrket uddannelse til indsatte”.
Indhold
I forbindelse med indsatsen 'Styrket uddannelse til indsatte' skal alle fængsler have mindst to vejledere, der er uddannet på diplomuddannelsen i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning. Der skal minimum være en vejleder, der er fuldtidsbeskæftiget som vejleder, og vejledningstilbuddet skal være beskrevet. I løbet af 2013 har fængslerne ansat vejledere og løbende fra 2013 og frem er de medarbejdere, der skal efteruddannes, påbegyndt diplomuddannelsen til vejleder.
Du kan i denne evalueringsrapport følge indsatsen i 2014, hvor indsatsen er ved at forme sig på de 14 fængsler.
Formålet med denne evalueringsrapport er to-sporet:
-
Det ene spor i rapportens analyse sætter fokus på processen med at implementere indsatsen 'Styrket uddannelse til indsatte'. Denne del afdækker de succeser og udfordringer, som ifølge vejlederne fylder i det første år, hvor vejledningsindsatsen er i gang. Derudover har denne del også til formål at beskrive eksempler på indsatsens lokale udtryk, så evalueringen på den måde belyser hvilke variationer, der er på tværs af fængslerne i forhold til, hvordan indsatsen er implementeret.
-
Det andet spor i rapportens analyse har til formål at belyse, om de mål, der er opstillet for delindsatsen ’Styrket vejlednings- og kompetenceafklaringstilbud til indsatte’, er opnået.
Konklusion
Evalueringen viser blandt andet, at:
-
Indsatsen om et styrket vejlednings- og kompetenceafklaringstilbud til de indsatte er rigtig godt på vej. Vejlederne er engagerede og brænder for at gøre en forskel for de indsatte. Både i kvantitet og kvalitet er vejledningen til de indsatte styrket og stort set alle indsatte møder en vejleder, og får som minimum afdækket umiddelbare ønsker og behov for uddannelse.
-
En stor styrke ved vejledernes indsats på fængslerne er, at de med deres engagement og faglighed er med til at udvikle og sætte mere fokus på de muligheder, de indsatte har for uddannelse og målrettet beskæftigelse under og efter afsoning. På nogle fængsler er uddannelse ikke det, som står først på dagordenen, og vejlederne gør en stor indsats i forhold til at synliggøre vejlederen og udnytte de muligheder, der er både inden for og uden for murene.
-
En anden central styrke ved indsatsen er, at vejledernes kompetencer mange steder er blevet integreret i arbejdet med modtagelsen og arbejdsplaceringen af de indsatte. Det betyder blandt andet, at de indsatte oftere placeres rigtigt første gang og at det er de indsattes behov og ikke fængslets behov, der er i fokus.
-
Opfølgningen på de indsattes behov og ønsker i løbet af afsoningen er en akilleshæl i indsatsen og en udfordring, man med fordel kan være opmærksom på fremadrettet. Indtil videre er der mange steder, hvor det har været udfordrende at finde tid til at følge op på de indsatte, som har ønske og behov for vejledning, fordi modtagelsen fylder meget og fordi vejlederne er under uddannelse.
- Vejlederne nogle steder ikke oplever, at den faglighed og den dagsorden, de kommer med, bliver modtaget lige godt. Især på værkstederne er der på nogle fængsler en skepsis over for, at flere af de indsattes og de ansattes ressourcer skal bruges på uddannelse. Nogle steder handler dette om, at uddannelsesdagsordenen opleves som en trussel mod produktionen på fængslet.