Ældre Status 2015-2016
Ældre kan i nogle henseender være en socialt udsat gruppe. I denne publikation sætter Institut for Menneskerettigheder særligt fokus på ældres menneskerettigheder i Danmark.
Indhold
I denne delrapport kan du få et overblik over den menneskeretslige status på ældreområdet i Danmark. Delrapporten er udarbejdet af Institut for Menneskerettigheder som en del af en samlet undersøgelse kaldet ’Menneskerettigheder i Danmark, status 2015-16’.
Menneskerettighederne gælder for alle mennesker og dermed også for ældre. I denne rapport tages der ikke stilling til, hvorvidt ældre bør betegnes som en befolkningsgruppe, som kræver speciel opmærksomhed. Det kan være svært helt præcist at definere denne gruppe aldersmæssigt derfor betegnes gruppen oftest ud fra deres behov. Imidlertid medfører aldring typisk en række særlige behov for hjælp og beskyttelse, og det er baggrunden for, at ældre menneskers menneskerettigheder bliver behandlet i denne delrapport. Rapporten behandler tre temaer, hvor der er behov for en øget opmærksomhed på, at den enkelte ældres behov og rettigheder varetages i tilstrækkelig grad. Det drejer sig om følgende områder:
- beskyttelse af ældre mod overgreb
- bedre pleje af ældre med demens
- digitalisering af kommunikation med det offentlige
Konklusion
I rapporten finder du en række anbefalinger til de ovenstående områder. I arbejdet med beskyttelse af ældre mod overgreb anbefaler Institut for Menneskerretigheder, at:
- sikre viden om omfanget og arten af overgreb mod svækkede ældre.
- sikre, at frontpersonalet har tilstrækkelig viden om forebyggelse, identifikation og rapportering om overgreb mod ældre.
I arbejdet med bedre pleje af ældre med demens anbefaler Instituttet blandt andet, at:
- Regeringen tager initiativ til at ændre serviceloven, så det sikres, at plejepersonalet ikke bringes i situationer, hvor de skal vælge mellem på den ene side at undlade at give demente og andre med betydelig og varigt nedsat funktionsevne den nødvendige omsorg og på den anden side at yde omsorg på et uhjemlet grundlag.
I digitaliseringen af kommunikation med det offentlige anbefales det, at:
- myndighederne tillægger borgerens egen vurdering af sine it-kompetencer og adgang til det nødvendige udstyr betydelig vægt i vurderingen af, om der skal gives dispensation fra den digitale selvbetjening
- regeringen sikrer, at der er ensartede klagemuligheder til en uafhængig instans samt pligt for myndighederne til at informere om dette, hvis de giver afslag på dispensation fra den obligatoriske digitale selvbetjening