Om vidensbanken
Banken er til for dig, som har brug for viden om det socialpædagogiske område.
Måske er du socialpædagog, studerende, underviser, konsulent, politiker eller journalist og søger inspiration til et udviklingsprojekt, en opgave, et undervisningsforløb, et interview, en artikel eller noget helt andet.
Måske modtager du selv socialpædagogisk støtte eller kender nogen, der gør det, og vil gerne vide noget mere om indsatsen.
I banken præsenteres flere typer af viden, fra brugerfortællinger til forskning, og indgangen til viden sker gennem dit valg af målgrupper og emner, eller gennem fritekstsøgning. Vi henter viden fra 1995 og frem og holder os løbende opdateret.
Hvilken viden optager vi i vidensbanken?
- viden der falder indenfor én af de seks videnstyper
- viden fra 1995 og frem
- viden som er tilgængelig
- viden som præsenteres i sammenhængende og forståelig form
- viden som ikke har karakter af at være diskriminerende
Seks typer af viden
Banken præsenterer flere typer af viden for at give blandt andet borgere, socialpædagoger, fagforfattere, fagkonsulenter og forskere stemme – ud fra devisen at en bred platform af vidensprodukter er med til at styrke det samlede vidensfelt på området.
- Brugerfortællinger
Barnet, den unge eller den voksne fortæller om hverdagsliv og oplevelse af den socialpædagogiske indsats. Fortællinger af pårørende indgår også her. - Praksisfortællinger
Fortællinger om den socialpædagogiske praksis og den mening denne praksis tilskrives. Fortællinger, der omhandler arbejdspladsudvikling på socialpædagogiske arbejdspladser indgår også her. - Dokumentation og udviklingsarbejde
Socialpædagogiske arbejdspladsers udviklingsarbejde, der omhandler socialpædagogisk praksis og/eller arbejdspladsudvikling, samt arbejdet med dokumentation og måling af indsatsen. - Undersøgelser og evalueringer
Undersøgelser og evalueringer, der er udført af eksterne aktører. Der kan både være tale om kvalitative og kvantitative analyser. Fokus er socialpædagogiske indsatser og udvikling af socialpædagogiske arbejdspladser. - Forskning
Publikationer af forskere tilknyttet en forskningsinstitution, hvor publikationen har et eksplicit metodegrundlag, herunder ph.d. afhandlinger og doktordisputatser. Forskningsoversigter indgår også i denne type af viden. Fokus er socialpædagogiske indsatser og udvikling af socialpædagogiske arbejdspladser. - Lærebøger og værktøjer
Generaliseret viden om socialpædagogiske indsatser og udvikling af socialpædagogiske arbejdspladser. Foruden lærebøger er der tale om håndbøger og vejledninger, karakteriseret ved ikke at tage afsæt i konkret empirisk materiale.
>> Ansvar ved brug af Vidensbanken (pdf)