Evaluering vedrørende Anbragte Børn i Bevægelse
En evaluering foretaget af Syddansk Universitet blåstempler "Anbragte Børn i Bevægelse" og viser, at projektet har en spontan effekt på børnenes fysiske aktivitetsniveau og glæde ved at dyrke idræt. Læs mere om projektet og dets resultater i dette hæfte.
Indhold
Evalueringen af Anbragte Børn i Bevægelse er en rapport om Børnehjælpsdagens indsatser for at fremme den fysiske dimension i de anbragte børns institutionsliv, primært gennem afholdelse af aktivitetsbesøg, aktivitetsdage og aktivitetslejre på anbringelsesinstitutioner. Hovedformålet med dette evalueringsmateriale er at sammenfatte de vigtigste resultater af de undersøgelser Syddansk Universitet har foretaget i forhold til Børnehjælpsdagens indsatser. I hæftet beskrives og analyseres de måder, hvorpå anbringelsesstederne arbejder med målgruppens fysiske aktivitet og herunder specifikt, hvordan samarbejdet med Børnehjælpsdagen har været i løbet af projektperioden med henblik på at forstå hvorvidt og i givet fald hvordan, interventionen har påvirket anbringelsesstederne. Lektor Jan Toftegaard Støckel kommer med anbefalinger til, hvorledes ABB kan organisere sin fremtidige indsats. I tillæg hertil har projektlederne i Anbragte Børn i Bevægelse analyseret og perspektiveret evalueringens hovedresultater i forhold til aktuelle og fremtidige indsatser samt sammenfattet deres anbefalinger og praksiserfaringer fra fem års arbejde med fysisk aktivitet og anbragte børn.
Konklusion
Ud fra de gennemførte observationer kan det konkluderes, at Børnehjælpsdagens aktiviteter har en spontan effekt på børnenes fysiske aktivitetsniveau og bevægelsesglæde samt at Anbragte Børn i Bevægelses aktiviteter har en positiv virkning "her og nu". Børnehjælpsdagens programmer fremstår desuden velplanlagte og motorisk stimulerende for alle børn uanset forudsætninger. Det fremgår af observationerne, at flertallet af børnene deltager aktivt i de planlagte lege, spil og bevægelsesaktiviteter. Det er primært de lidt ældre teenagere, der har sværest ved at opretholde deltagelsen over længere tid, og det ses, at de i kortere eller længere tid glider ud af aktiviteterne. Målgruppen af unge teenagere ser generelt ud til at have svært ved at kapere spilleregler, sociale normer og irettesættelser fra voksne eller andre børn. Målgruppen af udsatte børn og unge, og her især de ældre, ser ud til i særlig grad at bære konflikter fra tidligere på dagen eller ugen med ind i aktiviteterne.
Personale og ledelse på anbringelsesstederne fortæller samstemmende, at de finder samarbejdet med Børnehjælpsdagen godt og værdifuldt. De fremhæver, at børnene glæder sig meget til, at Børnehjælpsdagens voksne skal komme, og det skinner tydeligt igennem i forbindelse med interviewene, at personalerne på anbringelsesstederne har tillid til og er trygge ved Børnehjælpsdagens personale, fordi de har erfaret, at de er dygtige, engagerede og professionelle i deres omgang med børnene.
Metode
Evalueringsrapporten bygger på en kombination af deltagerobservation og kvalitative forskningsinterview på i alt seks anbringelsessteder i Østjylland og på Sjælland. Undersøgelserne blev gennemført i løbet af sommeren og efteråret 2012 og foregik med forskellig varighed. Nogle besøg var afgrænset til nogle få timer, mens det i andre tilfælde blev fundet muligt og relevant at være til stede flere dage i træk. Aktivitetsbesøgene er blevet gennemført af Børnehjælpsdagens idrætsuddannede projektledere og projektmedarbejdere.