Bøgholtprojektet. Pædagogisk praksis, livsforløb og tilbageblik på behandlingsinstitutionen Bøgholt
Om socialpædagogisk praksis på en døgninstitution
Indhold
Der er tale om en undersøgelse af den pædagogiske praksis på institutionen Bøgholt, der rummer børn og unge i alderen 12-16 år.
Praksisfortællinger er en væsentlig del af dette forskningsprodukt, hvorfor produktet både er registreret som forskning og praksisfortællinger.
Konklusion
Resultaterne af undersøgelsen indkredser dels den pædagogiske praksis på Bøgholt som karakteriseres ved at være struktureret, men også indeholdende elementer af, at det praktisk-pædagogiske arbejde har fokus på såkaldte gruppepædagogiske principper, hvorfra pædagogerne arbejder med gruppen og inddrager gruppen i løsning af konkrete problemstillinger i den pædagogiske praksis.
Metode
Metodisk bygger undersøgelsen på observationer, individuelle interviews med pædagoger og elever samt gruppeinterviews med pædagogerne fordelt på de respektive afdelinger.