Hvordan inddrager man børn og unge med handicap - en metodeværktøjskasse udarbejdet af Danske Handicaporganisationer i forbindelse med projekt ”Børn og unge med handicap siger deres mening”
Ideer og værktøjer til at inddrage børn og unge med funktionsnedsættelser.
Indhold
Denne værktøjskasse giver et bud på, hvilke værktøjer og metoder, der kan anvendes til at inddrage børn og unge med handicaps holdninger.
Værktøjskassen indeholder en beskrivelse af de metoder, der er taget i brug i forbindelse med Danske Handicaporganisationers projekt ”Børn og unge med handicap siger deres mening” fra 2004. Projektet satte fokus på spørgsmål som: Hvad er de unges holdninger til at leve med et handicap? Hvilke drømme og forventninger har de til deres tilværelse og fremtid? Hvad kunne de tænke sig var anderledes eller bedre? I forbindelse med projektet belv afholdt weekendseminarer for 44 unge mellem 14-18 år med vidt forskellige handicap.
I første kapitel af værktøjskassen kan man læse om, hvordan der er arbejdet med at tilrettelægge seminarerne og sætte rammerne for en god proces. I andet kapitel kan man læse om de enkelte aktiviteter, som foregik på seminarerne, og om de metodiske overvejelser, der er gjort i den forbindelse. Tredje kapitel omhandler opfølgning og evaluering af ungeseminarerne.