Musik som improvisation med elever med medfødt døvblindhed
Om at kommunikere gennem musik med børn og unge med medfødt døvblindhed
Indhold
I et tidligere projekt på Geelsgårdskolen lykkedes det sangerinden Cathrine Lervig på en ligeværdig måde at skabe kontakt til børnene og få etableret et dialogisk fællesrum af lyd, rytme og bevægelse med udgangspunkt i det medfødte musiske.
Dette ansporede personalet på Geelsgårdskolen til at fortsætte samarbejdet. Især ønskede man at opnå en større viden om musisk improvisation, og finde nye måder og veje til at kommunikere med børn og unge med medfødt døvblindhed på. Dette skulle bidrage til at bryde den isolation, som disse børn og unge ofte lever i på grund af deres funktionsnedsættelse.
Projektets grundspørgsmål har været:
- Hvad er det Cathrine Lervig kan i samspillet med mennesker, der er født døvblinde, som personalet på Geelsgårdskolen ikke kan?
- Hvorfor får hun så hurtigt etableret kontakt?
- Hvorfor er hendes samspil præget af gensidighed i kommunikationen? Skyldes det alene sangen – musikken som medie, eller er der andre ting på spil?
Konklusion
Projektet har skabt en større bevidsthed om de muligheder, der ligger i musisk kommunikation, lyd og bevægelse, og dette er blevet til elementer, der hele tiden indgår i det socialpædagogiske arbejde og overvejelserne omkring dette på Geelsgårdskolen. Medarbejderne har fået udvidet deres forståelse for andre måder at opleve og udtrykke sig på, og flere af eleverne har følt sig mere set, og er derfor også blevet mere kommunikerende.
Metode
Som en del af projektet deltog sangerinden Cathrine Lervig, kontaktdanseren Ricardo Morrison og slagtøjsmusikeren Steen Råhauge i en temauge på Geelsgårdskolen sammen med afdelingens otte børn og unge samt deres pædagoger og lærere. Efterfølgende fortsatte Cathrine Lervig arbejdet med et eller to børn om ugen, samt med personalet omkring den generelle kommunikation på stedet.
Der er blevet anvendt videoanalyse i forbindelse med implementeringen af den særlige form for kommunikation. Her har medarbejderne haft mulighed for at se, hvor deres kompetencer lå, samt hvordan de kunne udvikles. Derudover er der lavet interviews og deltagerobservationer.
Projektet har modtaget støtte fra SL’s og BUPL’s Udviklings- og Forskningsfond.