Kommunale veje til god integration - Et inspirationskatalog om gode kommunale indsatser
Dette inspirationskatalog giver eksempler på kommunernes indsatser rettet mod integrationen af nyankomne flygtninge.
Indhold
I inspirationskataloget fra Kommunernes Landsforening, kan du læse om de forskellige skridt i det kommunale system, som nyankomne flygtninge går igennem. Ved gennemgangen inddrages der gode eksempler på indsatser for integration i kommunerne. Formålet med at beskrive disse eksempler er at dele gode erfaringer og viden, opbygget gennem vellykket integration i landets kommuner.
Inspirationskataloget indeholder følgende afsnit, som behandler specifikke kommunale integrationsindsatser:
1) Overgang: om flygtningens overgang fra asylcenter til den kommune vedkommende bliver placeret i.
2) Modtagelse: om en vellykket modtagelse af flygtninge i den integrationsansvarlige kommune.
3) Boligplacering: om hvordan kommunerne kan imødekomme behovet for boliger til flygtninge og tænke i nye baner i forhold til dette.
4) Civilsamfund:om frivilliges engagement i at løfte integrationsopgaven og selve samarbejdet mellem kommunen og civilsamfundet.
5) Beskæftigelse og uddannelse:om flygtninges beskæftigelse på arbejdsmarkedet og samarbejdet mellem kommunerne, virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
6) Børn og unge: om børn og unge med flygtningebaggrund og hvordan deres ressourcer styrkes, så de får lige muligheder for læring, udvikling, sundhed og trivsel som andre jævnaldrende.
7) Uledsagede mindreårige flygtninge: om de specifikke indsatser som retter sig mod denne gruppe af flygtninge.
8) Sundhed og trivsel: om nødvendigheden i at styrke sundhedsmæssige indsatser rettet mod flygtninge og kommunernes tilbud om lægelige helhedsvurderinger af nyankomne flygtninge.
9) Udsatte familier: om den samlede og helhedsorienterede indsats som forskellige myndighedsområder nødvendigvis må rette mod udsatte flygtningefamilier, hvor traumer hos den enkelte, kan påvirke resten af familien også.
Konklusion
Inspirationskataloget indeholder ikke en specifik konklusion, men i hvert af de ni afsnit kan læseren finde KL's opsummerede gode råd, som gives på baggrund af de vellykkede indsatser som eksemplificeres.
I forhold til de uledsagede mindreårige flygtningebørn understreger KL blandt andet, at det er vigtigt for den unge at have en god relation til en kontaktperson, som går på tværs af forskellige afdelinger. Derudover understreger KL vigtigheden i, at der skabes en sammenhæng mellem dagtilbud og skole, når indsatserne retter sig mod flygtninge børn- og unge, hvor ensrettede pædagogiske udviklingsplaner kan sættes i spil. KL sætter også skarpt på højtuddannede flygtninge, hvor de mener, at det er vigtigt at uddannelsesforløb følges op af tilbud som retter sig mod virksomheder, sådan at borgerne kan afprøve muligheder og ønsker.
Der gives yderligere en lang række gode råd og inspiration til dem, der arbejder med integrationsindsatser både inden for kommunen, i virksomheder og i forskellige pædagogiske institutioner.