Gymnasieforløb for elever med Aspergers Syndrom - Slutevaluering af forsøg på Høje-Taastrup Gymnasium og Paderup Gymnasium
Denne rapport præsenterer resultaterne af slutevalueringen af de første forsøg med treårige gymnasieforløb for elever med Asperges Syndrom på Høje-Taastrup Gymnasium og Paderup Gymnasium.
Indhold
Rapporten indledes med et resumé af slutevalueringen. I indledningen præsenteres baggrunden for forsøget, formålet med slutevalueringen, evalueringensdesignet samt rapportens opbygning.
Udover de to indledende kapitler indeholder rapporten fem kapitler. Tredje kapitel i rapporten giver en status ved forsøgenes afslutning. Kapitlet tegner en oversigt over frafald og gennemførsel og beskriver de ændringer, som er sket løbende på baggrund af erfaringer og delevalueringen af forsøget. Fjerde kapitel handler om faglig inklusion, hvor elever med Aspergers Syndrom deltager i almenundervisningen og social inklusion på skolen.
Femte og sjette kapitel ser på elevernes målopfyldelse ved at vurdere, om eleverne har opnået de faglige mål samt ved at se på elevernes overgang til en videregående uddannelse.
Kapitlerne indeholder desuden beskrivelser af skolernes pædagogiske arbejde i forbindelse med at støtte eleverne bedst muligt. Syvende og sidste kapitel handler om de ressourcepersoner, som har været en del af forsøget, som fx undervisere som gennemgår kompetenceudvikling, mentorer, psykologer og forældre.
Konklusion
- Det særligt tilrettelagte forløb for elever med Aspergers Syndrom har overordnet set været en succes. Der er en høj gennemførselsgrad og en stor andel af eleverne er påbegyndt en videregående uddannelse.
- Elevernes eksamensresultater opfylder de krav, som gymnasiet stiller til faglige kompetencer.
- Skolerne har ydet en betydelig indsats for at støtte eleverne i at udvikle skriftlige og flerfaglige kompetencer. Uden støtteforanstaltningerne vurderer lærere og forældre, at eleverne ikke kunne have gennemført uddannelsen. Da der på de videregående uddannelser ikke er den samme grad af støtte, er det væsenligt at se på, hvordan det går eleverne i de videre uddannelsesforløb.
- Skolerne gør en stor indsats for at udsluse eleverne og skabe en vellykket overgang mellem ungdomsuddannelse og videregående uddannelse. I den sammenhæng har skolerne oprettet en erfaringsdatabase, som samler data om, hvor eleverne tager hen og hvordan det går dem. Det er skolens ønske at bruge disse data til at orientere sine elever om 'Asperger-venlige' uddannelser.
- Den sociale inklusion af eleverne er først og fremmest sket gennem enkeltinklusion af elever med Aspergers i valgfag på tredje år. Dette er en model, der matcher strukturen i gymnasiet, men i mindre grad matcher skolernes erfaring med eleverne i forsøgsklasserne. Derfor bør det overvejes, om modellen i fremtiden kan omfatte højere grad af variation og differentiering på baggrund af den enkelte elevs behov.
- Evalueringen peger på tre steder med plads til forbedring:
- Visitationsprocesserne og de kriterier, der anvendes, skal have en høj grad af gennemsigtighed.
- Skolerne har haft forskellige måder at organisere mentorordninger på, hvoraf én har vist sig mest effektiv.
- Skolerne udnytter ikke i høj nok grad muligheden for erfaringsudveksling med hinanden.
Metode
Slutevalueringen er baseret på delevalueringsrapporten samt følgende datakilder:
- Skolernes selvevalueringsrapporter
- Gruppeinterviews med elever med Asperger
- Gruppeinterviews med lærere, ledere og forældre
- Telefoninterview med censor i AT