Baggrundsmateriale til Red Barnets konference 8/10 2013
Er udsatte børn nok ude i naturen? Hvad kan naturaktiviteter bruges til i forhold til udsatte børn? Hvilke barrierer er der i forhold til at engagere udsatte familier i arrangementer i naturen? I dette kompendium videreformidles den viden, man på nuværende tidspunkt har om emnet: natur og udsatte børn.
Indhold
Kompendiet er et baggrundsmateriale for Red Barnets konference ”Om Sociale indsatser i naturen for udsatte børn, unge og familier” i oktober 2013. Kompendiets ærinde er at fremhæve relevant forskning og indsatser, der fremover kan underbygge, at naturen kommer til at spille en større rolle i forbindelse med sociale indsatser. Udover indledning-, metode- og diskussionsafsnit rummer kompendiet fire hovedkapitler og underafsnit med hvert sit fokus på temaet om natur og udsatte børn:
Udsatte børn/udsatte familier
- Udsatte børn i skole og institution
- Udsatte børns fritidsliv
- Familiens betydning for ændringer i udsatte børns liv
- Familiens betydning eksemplificeret gennem udsatte børn og fysisk aktivitet
Udsatte børn/familier i naturen
- Kommer børn i naturen i dag?
- Om udsatte børns/familiers besøg af grønne områder i dagligdagen
- Børn med ikke vestlig etnisk baggrund
- Forældrenes vaner har stor betydning for børns præferencer for naturen
Positive forhold ved børns naturmøde
- Fysisk aktivitet
- Kropslig leg i naturen
- Naturens sundhedsmæssige betydning
- Overvægt og færdsel i grønne områder
- Barrierer for at udsatte børn/familier færdes i grønne områder
- Sociale relationer
- Udsatte børn og omverdenens kendskab
- Udsatte børn i børnehave og skole (læringsformer)
The restorative environment – omgivelsernes betydning for et godt liv
- AAR –Aesthetic and Affective Responses
- ”The Attention Restoration Theory” (ART)
- Signifikante livserfaringer
- Opsamling af de tre teorier
Konklusion
I kompendiet konkluderes det, at menneskers livskvalitet forbedres, hvis de bor tæt på eller ofte er i grønne områder. Disse mennesker er mindre stressede, mere aktive og har generelt et sundere liv. Der er igangsat flere kampagner, der skal få den danske befolkning til at komme ud i det fri, men disse kampagner og initiativer rammer ikke de udsatte familier, men i stedet de ressourcestærke og i forvejen naturaktive familier. Forskning viser, at hvis udsatte børns udendørsaktiviteter skal styrkes, er det nødvendigt at inddrage hele familien og netværket omkring barnet. Generelle tiltag, så som Naturens dag, kan anvendes som ”social løftestang”, hvis der bliver igangsat særlige initiativer til at få udsatte familier til at deltage. Dette kan eksempelvis gøres ved, at pædagoger, lærere eller boligsociale medarbejdere kontakter de udsatte familier, direkte inviterer dem og hjælper med transportmuligheder m.m.
Metode
Kompendiet bygger på rapporter fra SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og DPU – Institut for Uddannelse og Pædagogik fra 2007-2013 omhandlende udsatte børn samt en vidensoversigt af Øjvind Kvello fra 2013. Hovedparten af disse undersøgelser er kvantitative, hvor der ud fra forskellige socioøkonomiske parametre kan trækkes data ud om aspekter ved familiers vaner i forhold til brugen af naturen.