Barnets velfærd i centrum - ICS Håndbog
En vejledning og praktisk indføring i Integrated Children's System (ICS) for sagsbehandlere, som arbejder med udsatte børn og unge.
Indhold
Formålet med denne håndbogen er, at sagsbehandleren får en grundlæggende viden om og forståelse af Integrated Children's System (ICS) samt kendskab til metoder, redskaber og overvejelser, som er relevante i det daglige arbejde med ICS. Håndbogen kan læses samlet eller i dele, den giver mulighed for at hente faglig viden til interne og eksterne møder og kan anvendes som opslagsværk for de enkelte sagsbehandler.
Integrated Children’s System (ICS) er en socialfaglig sagsbehandlings- og udredningsmetode, der er udviklet for at støtte sagsbehandlerens socialfaglige arbejde med udsatte børn og unge og deres familier.
Håndbogen indleder med en kort præsentation af det teoretiske grundlag og principperne for ICS, hvorefter den fortsætter med den praktiske indføring i anvendelsen af ICS.
Metode
Integrated Children’s System er udviklet i England med henblik på at sikre en systematisk og helhedsorienteret vurdering af et barns behov fra den første kontakt til indsatsen afsluttes. ICS er udviklet på basis af mange års udviklings- og forskningsarbejde i England, som indledtes midt i 1980’erne.
Det teoretiske fundament i ICS er eklektisk, men det overordnede perspektiv er systemteoretisk med afsæt i Urie Bronfenbrenners udviklingsøkologiske systemteori. Her ses barnets udvikling og trivsel, forældrenes kompetencer og netværket som et samlet hele, hvilket gør, at udfordringer og løsninger anskues ud fra flere perspektiver, hvor interaktions- og samspilsperspektivet tillægges en afgørende betydning.