Håndtering af alkoholmisbrug i hjemmet - Spørgeskemaundersøgelse blandt lærere
De fleste lærere har prøvet at være bekymret for, om der er alkoholproblemer i en af deres elevers hjem, og mange lærere har oplevet, at en af deres elever har dårlig trivsel på grund af alkoholmisbrug i hjemmet.
Indhold
I denne rapport præsenteres resultaterne af TUBA's undersøgelse af, hvordan bekymring for alkoholmisbrug i elevers hjem håndteres i folkeskolen.
Det undersøges blandt andet, hvordan lærerne oplever at være klædt på til at hjælpe eleverne, hvordan de handler og om de får den rette vejledning og støtte, når de er bekymrede for en elevs trivsel.
Konklusion
Undersøgelsen viser blandt andet, at:
-
Der er en klar sammenhæng mellem, hvor længe man har arbejdet som lærer og hvor mange gange man har haft en elev, og hvor bekymret man var for om en af forældrene drak for meget.
-
Der i langt højere grad handles på bekymring vedrørende elever på de ældste klassetrin end på bekymringer vedrørende elever på de yngste klassetrin. TUBA har erfaring for, at børn typisk bliver bevidst om alkoholproblemerne i hjemmet, når de er omkring 12 år. Når denne undersøgelsen samtidig viser, at der mest handles på de ældste elever tyder det derfor på, at der primært handles på de børn, der selv kan formulerer sig om – og måske gør opmærksom på – problemerne. Dette kan være problematisk, da også mindre børns trivsel bliver påvirket af alkoholproblemer og jo tidligere der sættes ind, jo større mulighed er der for at hjælpe barnet.
-
Manglende viden om alkoholmisbrug i hjemmet udgør en væsentlig barriere for, at børn, hvis forældre har et alkoholmisbrug, bliver hjulpet. Over halvdelen af de adspurgte lærerer svarede, at de ikke følte sig rustet til at håndtere og spotte alkoholproblemer i en elevs hjem.
-
Kommunens manglende reaktion begrænser lærernes handling. Lærerne giver i undersøgelsen en meget negativ vurdering af kommunens reaktion og tilbagemelding på underretninger, og hele 83 % af de adspurgte lærere mener, at de fik en utilstrækkelig tilbagemelding fra kommunen om, hvordan sagen blev håndteret.
-
Kulturen på skolen påvirker, hvorvidt lærere handler, når de har en bekymring for, om en af deres elevers forældre drikker for meget.
-
Faglig sparring og vejledning om alkoholproblematikker i elevers hjem har stor betydning for, om lærerne kan handle på en måde, der hjælper elever fra hjem med alkoholproblemer.
Metode
Rapportens undersøgelse er baseret på en spørgeskemaundersøgelse besvaret af 272 lærere.