Arbejdsglæde på trods
Praksisfortællinger er en god metode til at få ”fat” i fagligheden på
Indhold
Projekt arbejdsglæde, indflydelse og synlighed blev søsat på Socialpædagogernes kongres i 2008, og efterfølgende afsatte hovedbestyrelsen tre millioner kroner til gennemførelse af en række arbejdspladsprojekter. Interessen var enorm: I alt 126 projektansøgninger, og ud af dem udvalgte styregruppen de 28 projekter, som fik op til 100.000 kroner hver. Projekterne er gennemført i første halvår af 2010. Fælles kendetegn for alle projekterne er, at de bygger på grundværdier som:
- Anerkendelse
- Åbenhed
- Faglighed
- Engagement
Det er disse fire værdier, der beskrives og er rygraden i "Det gode arbejde”. Projektet skulle være medvirkende til at løse problemet omkring den mangelfulde synlighed og bevidsthed omkring den daglige pædagogiske praksis på Fenrishus. Pædagogerne oplevede, at det kunne være vanskeligt at begrunde og forklare deres pædagogiske overvejelser. Det resulterede i et ønske om:
- At få synliggjort pædagogikken - den daglige dokumentation omkring virkningen af den pædagogiske praksis var utilstrækkelig og kunne forbedres.
- At tilegne os viden om og indsigt i egen pædagogisk praksis.
- Den pædagogiske praksis skulle synliggøres blandt andet gennem en pædagogisk mappe og en præsentationsvideo med henblik på, at dette skulle formidles til tværfaglige kollegaer, forældre, aflastningsbørnenes familier, seminarier, institutioner og andre interesserede.
- Pædagogikken skulle præciseres ud fra praksisfortællinger og en pædagogisk mappe.
- Desuden skulle der laves en DVD om vores pædagogik på Fenrishus.
Konklusion
- Indsatsen har haft en positiv indvirkning på hele personalegruppen. Det indebærer, at vores personalemøder fremover starter med praksisfortællinger, som afdækker noget af den ”tavse viden” i institutionen.
- Der er fremstillet en pædagogisk mappe, hvori pædagogikken, de daglige rutiner, redskaber og aktiviteter beskrives.
- Endvidere er der blevet fremstillet en DVD, som består af videooptagelser optaget gennem projektet, samt interviews af forskellige ansatte på Fenrishus.
Metode
Projektgruppe, medieekspert, supervision, temadag, praksisfortællinger