Ytringsfrihed - Socialpædagogers brug af muligheden for at give deres mening til kende
Dette notat præsenterer resultaterne af en undersøgelse om holdninger og erfaringer med brug af ytringsfrihed foretaget af Socialpædagogerne blandt 1.391 af sine offentlige ansatte medlemmer.
Indhold
Notatet har tre fokusområder: Kritisable forhold, konsekvenser og whisteblowerordning og retningslinjer.
- Kritisable forhold handler om, hvorvidt socialpædagoger indenfor de seneste år har oplevet kritisable forhold på deres arbejdsplads, som de har haft lyst til at ytre sig offentligt om samt om de har undladt at ytre sig på trods af lysten til at gøre det.
- Konsekvenser handler om årsagerne til, at socialpædagogerne har undladt at ytre sig offentligt samt hvilke konsekvenser de vurderer, at det kunne have at ytre sig offentligt om kritisable forhold på arbejdspladsen.
- Whistleblowerordning og retningslinjer handler om, hvorvidt socialpædagoger har adgang til en whistleblowerordning samt om der på arbejdspladsen er aftalt retningslinjer for, hvordan medarbejderne må ytre sig om arbejdspladsens forhold.
Konklusion
- 29 % af de deltagende socialpædagoger svarer, at der inden for de seneste tre år har været kritisable forhold på arbejdspladsen.
- Over en tredjedel har haft lyst til at ytre sig offentligt om forhold på deres arbejdsplads, men har alligevel undladt at ytre sig.
- Blandt de deltagende socialpædagoger, der har haft lyst til at ytre sig, men undlod, oplyser 60 %, at de undlod, fordi de var nervøse for, hvilke konsekvenser det ville have.
- 73 % er overvejende enige eller meget enige i, at det ville have negative konsekvenser for dem at ytre sig offentligt om kritisable forhold på arbejdspladsen.
- 15 % af de deltagende socialpædagoger har, i relation til deres arbejde, adgang til en whistleblowerordning.
- 26 % svarer, at de på arbejdspladsen har aftalte retningslinjer for, hvordan medarbejderne må ytre sig om forhold på arbejdspladsen.
Metode
I undersøgelsen har 1.391 af Socialpædagogernes offentligt ansatte medlemmer deltaget.