Analyse af frafald på VIA University College
I denne rapport kan du læse om frafald på VIA University College, Pædagogik & Samfund.
Indhold
Dette er en undersøgelse af frafaldet blandt de forskellige professionsuddannelser på VIA University College. Rapporten har til formål at undersøge følgende spørgsmål:
- Hvor stort er frafaldet, og hvornår falder de studerende fra?
- Hvad er de studerendes selvangivne årsager til deres frafald?
- Forklaringer på frafald og studenterprofiler i VIA og Pædagogik & Samfund
- Hvad sker der med de frafaldne?
- Dimittendledighed for VIA og Pædagogik & Samfund
Formålet med analysen er at give et billede af, hvilke studerende der er mere fraværstruede end andre, blandt andet i forhold til baggrundskarakteristika og tidligere påbegyndte uddannelser.
Resultaterne skal endvidere kunne bruges til frafaldsforebyggende arbejde på professionshøjskolerne fx i forhold til optaget. Rapporten foreslår blandt andet, at man i højere grad sorterer i optaget på baggrund af undersøgelsens fund.
Konklusion
Undersøgelsen viser, at nogle grupper af studerende har højere risiko for frafald end andre. Her gælder det blandt andet de studerende, der studerer over nettet; dem, der har en HF som gymnasial uddannelse; og dem, som tidligere har haft påbegyndt en professionsuddannelse.
Rapporten konkluderer, at frafaldet er størst i løbet af de første to år af uddannelserne. Årsagerne til frafald er for de fleste studerende personlige eller uddannelsesmæssige, og for meget få studerende relateret til studiemiljøet. Omkring en tredjedel af de studerende har ikke angivet en årsag til deres frafald.
Desuden viser undersøgelsen, at næsten halvdelen af de studerende, der falder fra, starter på en anden VIA-uddannelse.
Frafaldet er højest på uddannelsen til administrationsbachelor, mens det er lavest på diakoni og socialpædagogik.
Metode
Undersøgelsen bygger på registerdata fra VIA’s hovedområde Pædagogisk & Samfund (P&S i rapporten) samt spørgeskemaundersøgelser om de studerendes selvangivne årsager til frafald.