Studenterpopulationens udvikling på pædagoguddannelsen 2004-14
I dette notat kan du læse om, hvordan optaget af pædagogstuderende har udviklet sig gennem perioden 2004 til 2014 og om dette har ændret sig efter gennemførelsen af den nye pædagoguddannelse.
Indhold
Dette notat har til formål at give et overblik over optaget i årene op til reformen samt det første år efter, at reformen trådte i kraft, det vil sige perioden 2004 til 2014.
Evalueringen undersøger, hvordan antallet af studerende, der bliver optaget, udvikler sig; hvilke karaktergennemsnit de optagede studerende kommer ind med; hvilken uddannelsesmæssig og social baggrund de optagede har; og hvor mange af de optagede, der har indvandrerbaggrund.
Disse faktorer beskrives ud fra en tidsmæssig udvikling i perioden 2004 til 2014, samt ud fra en geografik fordeling i forhold til de forskellige professionshøjskoler i Danmark.
Desuden behandler evalueringen, hvordan optaget af studerende fordeler sig i forhold til specialisering. Der er tre specialiseringer, de kan vælge imellem: dagtilbudspædagogik, skole- og fritidspædagogik og social- og specialpædagogik.
Konklusion
Notatet viser, at de, der bliver optaget på pædagoguddannelsen efter reformen, har et højere karaktergennemsnit end før, reformen blev gennemført.
Notatet viser desuden, at de studerendes sociale baggrunde ikke har ændret sig i forbindelse med reformen, at studerende med indvandrerbaggrund er faldet markant og at der ikke er en signifikant forskel mellem studerende i forhold til, hvilken specialisering de vælger.
Metode
Notatet er udarbejdet ud fra registerdata fra seks forskellige professionshøjskoler, der udbyder pædagoguddannelsen.