Fra bruger til medborger
En opsamling på implementerings- og praksisfasen i et projekt for bedre integrering af funktionshæmmede borgere på det ordinære arbejdsmarked.
Indhold
Projekt ”Fra bruger til medborger – Den Europæiske Socialfond Mål 3 – programmet” er udsprunget fra et længerevarende efteruddannelsesforløb i projektet ”Værksted, værested og lærested – det beskyttede værksted før, nu og i fremtiden"
Det overordnede mål for dette projekt er, at fremme funktionshæmmedes beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked i en åben støttet beskæftigelse som en nøgle til integration.
Projektet indeholder følgende hovedelementer:
- At afdække jobmuligheder i virksomheder.
- At afdække brugerønsker til erhvervspraktik.
- At afholde et forberedende kursus for brugerne.
- At placere brugerne i praktik.
- At være vejleder for brugerne i praktiktiden.
Projektet har været opdelt i 2 faser
-
Fase 1 handler om at afklare brugerønsker til at komme i praktik og at afdække jobmuligheder
-
Fase 2, som dette materiale fokuserer på, er implementeringsfasen og indebærer praktikforløb, afprøvning af metoder for optimal støtte, udarbejdelse af handlingsanvisninger og udvikling af udannelsesmoduler i samarbejde med AMU. Alt sammen med henblik på at klargøre, ruste og støtte funktionshæmmede til indtrædelse på det ordinære arbejdsmarked.
Konklusion
Konklusionen er opdelt indenfor nedenstående kategorier. Her er der kun medtaget de tre første punkter fra hver i kategori, listen er dog meget længere i selve artiklen.
Vejleder og vejlederrollen. Forudsætninger der skal være til stede for den optimale varetagelse af vejlederrollen med støtte til den funktionshæmmede:
- Et indgående kendskab til den enkelte bruger, herunder en systematisk, grundig og bevidst afklaring af brugerens egen opfattelse af formåen og sammenlignet med realiteterne.
- Kendskab til lokalområdet, herunder ”feltarbejde” for opbyggelse af kontakter i lokalsamfundet.
- En høj grad af social effektivitet – evnen til at komme på bølgelængde med virksomhedernes medarbejdergrupper.
Virksomhederne – hvem, hvad og hvordan:
- Den centrale målgruppe synes at være små (private) virksomheder med op til 10 medarbejdere.
- Den personlige kontakt er altafgørende - skriftlige henvendelser eller informationsmøder har ingen eller meget ringe interesse.
- Afgørende at være på bølgelængde med i første omgang ejeren af virksomheden, som ideerne skal "sælges" til
Det beskyttede værksted – en ny rolle?
- Hjemmeværkstedet har spillet en central - og på mange måder ny rolle, bl.a. som efterværn
- Et ”rum”, hvor en egenkultur har kunnet finde udfoldelse – som en del af en ”intimsfære” i forhold til arbejdspladsens ”offentlige” rum.
- ”Opkvalificeringsagent” i relation til konkrete arbejdsfunktioner og arbejdspladser
Metode
Dataindsamlingen er baseret på kvalitativ og kvantitativ metode. Der arbejdes både med observation, litteraturstudie, interviews og casestudier.
Teoridelen er centreret omkring en række centrale temaer som etik og moral, livsformer, livshistorie, organisationsteori, forandrings-processer, kommunikation, psykologi, pædagogik og problemstillinger i relation til serviceloven.